Εκατό έργα, λάδια και σχέδια, έχουν συγκεντρωθεί από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Από το Λούβρο στο Παρίσι μέχρι το Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη και το Ουφίτσι στη Φλωρεντία.
«Για πρώτη φορά παρουσιάζονται μαζί τα έργα του Μπορντόνε. Είναι πραγματικά μοναδική αυτή η αναγνώριση του πολύπλευρου έργου του» λέει η Σάντρα Πίζοτ.
Η έκθεση είναι κατανεμημένη κατά ενότητες με θέματα παρμένα είτε από τη μυθολογία είτε από την καθημερινότητα.
Το μοναδικό τοπίο της Αρκαδίας
«Η Βενετία στις αρχές του 16ου αιώνα ήταν μια πλούσια εμπορική μεγαλούπολη, η οποία μέσω του θαλάσσιου εμπορίου είχε αποκτήσει αίγλη και ισχύ» δηλώνει η επιμελήτρια της έκθεσης. Η καθημερινότητα δεν ήταν πάντως απλή. Πόλεμοι εναντίον του Πάπα, πυρκαγιές και λιμοί απειλούσαν τον τοπικό πληθυσμό, ο οποίος ονειρευόταν τόπους ασφαλείς και όμορφους.
Τους τόπους αυτούς φιλοτεχνούσαν οι ζωγράφοι, οι οποίοι αντλούσαν την έμπνευσή τους για παράδειγμα από λογοτεχνικά κείμενα του Οβίδιου ή του Βιργίλιου. «Η Αρκαδία με το μοναδικό τοπίο της αποτελούσε έναν τέτοιο τόπο του πόθου».
Ο Μπορντόνε ωστόσο δεν ενδιαφερόταν τόσο πολύ για τα τοπία όσο για τα ζευγάρια των ερωτευμένων τα οποία ζωγράφιζε σε μεγάλες διαστάσεις και με έντονα χρώματα.
«Το ερωτικό στοιχείο τον μαγνήτιζε και η μυθολογία τον νομιμοποιούσε να ζωγραφίζει γυμνά» εξηγεί η Σάντρα Πίζοτ. Εάν ο Βενετσιάνος ζωγράφος είχε κάποια μούσα, η οποία να προσέγγιζε την ιδανική για αυτόν γυναίκα ή εάν ήταν παντρεμένος όπως ο Τιτσιάνο, δεν το γνωρίζουμε.
Στην έκθεση ξεχωρίζουν η «Η αναπαυόμενη Αφροδίτη» του Πάλμα ιλ Βέκιο από την κρατική έκθεση έργων τέχνης της Δρέσδης ενώ παρουσιάζονται επίσης αρχιτεκτονικά σχέδια, πορτρέτα ανδρών αλλά και «ιδανικών» ωραίων γυναικών.
Καρόλα Γκρόσε Βίλντε / Μαρία Ρηγούτσου