Η κορυφαία διάκριση του 4ου φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου Βερολίνου απονεμήθηκε στην «Παύση» της κύπριας Τώνιας Μισιαλή. «Το φεστιβάλ έχει γίνει πλέον θεσμός», δηλώνει ο απερχόμενος διευθυντής Αστέρης Κούτουλας.Με την ταινία «1968» του Τάσου Μπουλμέτη έπεσε χθες στο Βερολίνο η αυλαία του φετινού φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου Hellas Filmbox. Τις πέντε ημέρες που διήρκεσε προβλήθηκαν 44 ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ. Το κοινό της γερμανικής πρωτεύουσας είχε την ευκαιρία να αποκτήσει μια πλήρη εικόνα για τις τρέχουσες ελληνικές παραγωγές. Και όχι μόνο για αυτές. Στο φεστιβάλ παρουσιάστηκαν και ελληνοκυπριακές ταινίες. Μια από αυτές κέρδισε το πρώτο βραβείο του Hellas Filmbox στο τμήμα «Emerging Greeks Competition». Πρόκειται για την ταινία «Παύση» της Τώνιας Μισιαλή. Θέμα της είναι η ιστορία της μεσήλικης Ελπίδας που ζει σε έναν καταπιεστικό γάμο.

Η βραβευμένη ταινία

Η κριτική επιτροπή ταλαντευόταν ανάμεσα σε δύο ταινίες, την «Παύση» και το έργο της Ελίνας Ψύκου «Ο γιός της Σοφίας» δήλωσε στην Deutsche Welle το μέλος της επιτροπής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας πωλήσεων ταινιών M-Appeal, Μάρεν Κρόϊμαν. Όπως εξηγεί, η ταινία της Ψύκου είναι «πολύ δυνατή, καλογυρισμένη και πραγματεύεται ένα εξίσου σημαντικό θέμα. Πρόκειται για μια λογοτεχνική ταινία. Η «Πάυση» όμως είναι πιο δυνατή στα αισθήματα. Πολλές γυναίκες μπορούν να ταυτιστούν μαζί της. Ασχολείται με ένα ζήτημα που εδώ και χιλιετίες μας απασχολεί, δηλαδή τη σχέση ανδρών-γυναικών, η οποία στον ένα ή τον άλλο βαθμό είναι παρόμοια σε όλο τον κόσμο.» Εκτός από το πρώτο βραβείο για την Τώνια Μισιαλή η κριτική επιτροπή έκανε Είδικη Μνεία και στην ταινία της Ελίνας Ψύκου.

Μιλώντας με την Deutsche Welle η Τώνια Μισιαλή, τονίζει ότι της ήταν «ανάγκη» να γυρίσει την ταινία, επειδή «πρόκειται για ένα θέμα ταμπού στο σινεμά – μια μεσήλικη γυναίκα, μια γυναίκα στην εμμηνόπαυση.» Την ενδιέφερε να δείξει πως αυτή η γυναίκα λειτουργεί σε μια πατριαρχική κοινωνία. Όπως ομολογεί η Τώνια Μισιαλή, πρόκειται για ένα θέμα με οποίο είναι «πολύ παθιασμένη». Η «Παύση» είναι η πρώτη ταινία της 45χρονης. Μέχρι στιγμής παρουσιάστηκε σε πάνω από 20 φεστιβάλ κινηματογράφου σε όλο τον κόσμο και έχει κερδίσει τέσσερα βραβεία. Πρόκειται για μια συμπαραγωγή Ελλάδας και Κύπρου που γυρίστηκε με τη χρηματοδότηση του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Αναφερόμενη στον κυπριακό κινηματογράφο η Τώνια Μισιαλή επισημαίνει ότι οι συνθήκες είναι δύσκολες, τα κονδύλια λίγα, «αλλά το παλεύουμε. Και όταν έχεις λίγα χρήματα, όταν πνίγεσαι, θεωρώ ότι γίνεσαι πιο δημιουργικός.»

Αποχωρεί ο Αστέρης Κούτουλας

Η ομάδα που διοργανώνει το Hellas Filmbox Berlin, προπαντός σε ό,τι αφορά της προσπάθειες να εξασφαλίζει κάθε χρόνο τους οικονομικούς πόρους για την πραγματοποίηση του φεστιβάλ οφείλει να είναι, αν μη τι άλλο, δημιουργική. Ο Αστέρης Κούτουλας είναι σίγουρος ότι το φεστιβάλ κινηματογράφου θα τα καταφέρει και στο μέλλον. Μετά από τέσσερα χρόνια ο εμπνευστής και πρώτος διευθυντής του Hellas Filmbox αποχωρεί οριστικά από την οργάνωση του φεστιβάλ. Άλλωστε εξ αρχής είχε δηλώσει ότι δεν πρόκειται να παραμείνει για πολύ και ότι θέλει το συντομότερο δυνατόν να επιστρέψει στις άλλες του ασχολίες, προπαντός να γυρίζει ταινίες. Ούτως ή άλλως η αλλαγή φρουράς ξεκίνησε με το φετινό φεστιβάλ. Η διοργάνωση του έφερε την υπογραφή της ελληνογερμανίδας διευθύντριας του Hellas Filmbox, της ηθοποιού Σάντρα φον Ρουφίν και της συντονίστριας του Σοφία Σταυριανίδου.

«Το φεστιβάλ έχει γίνει πλέον θεσμός στο Βερολίνο», είναι πεπεισμένος ο Αστέρης Κούτουλας. «Τα περασμένα χρόνια πειραματιζόμασταν αρκετά, είμασταν προκλητικοί, κάναμε ως ένα βαθμό αβανγκάρντ. Φέτος έχουμε ένα κανονικό φεστιβάλ κινηματογράφου.» Οι διακόσιες περίπου ταινίες που παρουσιάστηκαν στα τέσσερα φεστιβάλ διέψευσαν τις φωνές που έλεγαν ότι τόσες ποιοτικά καλές ελληνικές ταινίες δεν γυρίζονται και ότι το Hellas Filmbox θα χάσει το ενδιαφέρον του κοινού του Βερολίνου. «Όχι μόνο υπάρχουν αυτές οι καλές ελληνικές ταινίες αλλά κάθε τόσο προσθέτονται και καινούργιες, παρά την οικονομική κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα και τις δυσκολίες χρηματοδότησης», τονίζει ο Αστέρης Κούτουλας.

Παναγιώτης Κουπαράνης, Βερολίνο