Το σινεμά την περίοδο της Βαϊμάρης

Έκθεση-αφιέρωμα στον γερμανικό κινηματογράφο του μεσοπολέμου άνοιξε τις πύλες της στη Βόννη. Στο επίκεντρο η άνθηση του γερμανικού σινεμά ως καθρέφτης μιας συναρπαστικής και πρωτοπόρας περιόδου.Πριν από 80 χρόνια υπήρξε μια εποχή όπου ο γερμανικός κινηματογράφος έφερνε σε δύσκολη θέση σκηνοθέτες και σεναριογράφους του Χόλιγουντ. Λέγεται μάλιστα ότι ο θρυλικός παραγωγός Ίρβινγκ Θάλμπεργκ κάλεσε στη δεκαετία του ΄30 τους καλύτερους συνεργάτες του για να τους δείξει το θρίλερ «Μ – Μια πόλη αναζητεί τον δολοφόνο» του γερμανού σκηνοθέτη Φριτς Λανγκ. Στο τέλος της προβολής ο αμερικανός παραγωγός ρώτησε: Γιατί δεν μπορείτε να γυρίσετε κι εσείς τέτοιες καινοτόμες και συναρπαστικές ταινίες;

Ακόμα κι αν το επεισόδιο αυτό δεν ανταποκρίνεται οπωσδήποτε στην πραγματικότητα, είναι ίσως ενδεικτικό για την άνθηση στην οποία βρισκόταν την περίοδο της Βαϊμάρης ο γερμανικός κινηματογράφος. Από το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι την άνοδο των ναζί στην εξουσία το γερμανικό σινεμά θεωρούνταν πρωτοπόρο, με μεγάλη καλλιτεχνική αξία και ανταγωνιστικό ακόμα και στις παραγωγές του Χόλιγουντ.

Από την Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου και μέχρι τις 24 Μαρτίου του 2019 πραγματοποιείται στη Βόννη έκθεση-αφιέρωμα στην γερμανική κινηματογραφική παραγωγή του μεσοπολέμου. Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να δουν αποσπάσματα διάσημων ταινιών και να πάρουν μια γεύση πως γυρίζονταν οι ταινίες την εποχή εκείνη στη Γερμανία. Για την ταινία «Άσφαλτος» του 1929, για παράδειγμα, δημιουργήθηκαν ειδικά σκηνικά έκτασης 6.000 τετραγωνικών με πρότυπο μια διασταύρωση στην πολυσύχναστη πλατεία Πότσνταμ. Η επιμελήτρια της έκθεσης Κριστίνα Γιάσπερς χαρακτηρίζει την τοποθέτηση κινηματογραφικής κάμερας πάνω σε σκι «ένα από τα πρώτα δείγματα ταινίας δράσης».

«Metropolis», «M», «Γαλάζιος Άγγελος», «Νοσφεράτου»

Η έκθεση δείχνει το γερμανικό σινεμά ως καθρέφτη μιας νέας και συναρπαστικής εποχής: Η ζωή στην μεγαλούπολη, σύγχρονη αρχιτεκτονική, επιστημονική και τεχνολογική πρόοδο, νέα γυναικεία πρότυπα, νέες δουλειές, νέοι τρόποι διασκέδασης. ‘Ένα νέο κιβώτιο ταχυτήτων διευκολύνει πολλές γυναίκες να αποκτήσουν δίπλωμα οδήγησης‘, ισχυρίζεται η ταινία «Προσοχή! Αγάπη! Κίνδυνος Θάνατος!» του 1929, ενώ η ταινία επιστημονικής φαντασίας Metropolis δίνει συγκεκριμένη μορφή στην αγωνία για το μέλλον της ανθρωπότητας..

Πολλά από τα ζητήματα που πραγματεύονταν πριν από οκτώ δεκαετίες οι ταινίες παραμένουν σύγχρονα. Όπως λέει η επιμελήτρια της έκθεσης «πάντα έχουμε την αίσθηση ότι ζούμε σε αγχώδεις καιρούς. Όμως και η δεκαετία του ΄20 με τους νέους και διαφορετικούς ρυθμούς ζωής προκαλούσε άγχος στους ανθρώπους».

Εκτός από τα αποσπάσματα οι επισκέπτες της έκθεσης θα δουν φωτογραφίες αλλά και ενδιαφέροντα αντικείμενα της εποχής, όπως μια Mercedes του 1924 ή ένα μαγιό της ντίβας Μαρλένε Ντίτριχ. Πολλά από τα εκθέματα προέρχονται από την Γερμανική Ταινιοθήκη και εκτίθενται για πρώτη φορά.

Γιόνας-Έρικ Σμιτ (dpa)

Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος