«Πρόκειται για γλυπτά με μυθολογικές αναφορές αλλά έχουν και αναφορές στην Μεταμόρφωση του Κάφκα. Είναι κάποιες φιγούρες που έχουν την ανθρώπινη μορφή και μεταβάλλονται. Είναι σαν άτομα του μέλλοντος δηλαδή. Κάπως έτσι» λέει στην Deutsche Welle η Ελένη Κορωναίου.
Είναι η τρίτη συμμετοχή της ελληνικής γκαλερί στη διεθνή έκθεση. Η Ελένη Κορωναίου συμμετέχει από το 2016 και στην επιτροπή επιλογής των γκαλερί της Art Cologne. Όσο για την τέχνη στην Ελλάδα της κρίσης δηλώνει χωρίς περιστροφές:
«Στην Ελλάδα της κρίσης επειδή είχα δουλέψει πάρα πολύ με υποστήριξαν περισσότερο οι ξένοι συλλέκτες από ότι οι Έλληνες. Δεν ξέρω γιατί. Δεν είμαστε όμως Νέα Υόρκη όπου όταν έχει κρίση πέφτουν όλα. Στην Ελλάδα πάντα υπήρχε κρίση για την τέχνη. Για την κατανάλωση, για άλλα πράγματα όχι. Η τέχνη δεν τους ενδιαφέρει και πάρα πολύ».
Στη Γερμανία όμως η τέχνη ενδιαφέρει και όταν η Art Cologne δημιουργήθηκε το 1967 στην Κολωνία, το σκεπτικό ήταν ότι η πόλη ήταν ο κατάλληλος τόπος μια και στο κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας έρεε πολύ χρήμα από τους πλούσιους βιομήχανους που διαβιούσαν στην περιοχή. Εκτός αυτού στην περιοχή έμεναν και δημιουργούσαν κάποιοι από του σπουδαιότερους σύγχρονους Γερμανούς καλλιτέχνες όπως ο Γκέρχαρντ Ρίχτερ, Ζίγκμαρ Πόλκε, ο Γιοργκ Ίμεντορφ και πολλοί άλλοι.
Πολιτική τέχνη στην μοναδική τουρκική γκαλερί
H Art Cologne, πιο ανανεωμένη, πιο ευρύχωρη και πιο κομψά φτιαγμένη από τον Αμερικανό διευθυντή της Ντάνιελ Χουγκ, ο οποίος εδώ και δέκα χρόνια έχει αναλάβει τα ηνία, παρουσιάζει λίγο πολύ τα πάντα. Ωστόσο ίσως διακρίνεται πάλι μια διάθεση για περισσότερο πολιτική τέχνη. Ξεχώρισε το πολιτικό έργο του Ντιούαν Χάνσον στην γκαλερί Gagosian της Νέας Υόρκης με τον "Μαύρο οδοκαθαριστή" για τη θέση των μαύρων στην αμερικανική κοινωνία. Τη γραμμή αυτή ακολουθεί και η μοναδική τουρκική γκαλερί από την Κωνσταντινούπολη ZilbermanGallery που παρουσιάζεται:
«Η γκαλερί δείχνει πολλή πολιτική τέχνη, ιδιαίτερα επικριτική, και τέχνη που βασίζεται στην έρευνα. Καλλιτέχνες όπως ο Μεμέτ Έρντενερ, ιδιαίτερα πολιτικός. Παρουσιάζουμε τα έργα του τόσο στο Βερολίνο όσο και στην Κωνσταντινούπολη. Δείχνουμε γλυπτά, ζωγραφική, σχέδια τα οποία σχετίζονται με την εξουσία και τη δομή της εξουσίας. Δεν αναφέρονται συγκεκριμένα σε κάποιον πολιτικό ή κάποια χώρα αλλά γενικά σχετίζονται με την εξουσία και τη δομή της εξουσίας», λέει εκ μέρους της γκαλερί η Μπερνάκ Καράμπι.
Η Μπερνάκ Καράμπι δηλώνει ωστόσο ότι η γκαλερί δεν έχει αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα οποιαδήποτε προβλήματα λογοκρισίας από το καθεστώς Ερντογάν. Όσο για τις ελληνοτουρκικές προστριβές, δεν αποτελούν αντικείμενο συζήτησης στους κύκλους που η ίδια συναναστρέφεται. Η μόνη σχέση με την γείτονα που έχει η γκαλερί είναι ο ιταλικής καταγωγής καλλιτέχνης Γκίντο Καζαρέτο, ο οποίος ζει στην Κωνσταντινούπολη και μεγάλωσε στην Ελλάδα.
Η 52η Art Cologne άφησε πολύ καλές εντυπώσεις στον γερμανικό τύπο και επιβεβαίωσε τη φήμη της ως η σπουδαιότερη εμπορική έκθεση στη Γερμανία αλλά και μια από τις σπουδαιότερες στον κόσμο.
Μαρία Ρηγούτσου