Το πρώτο θεατρικό της  έργο το «ΠΕΡΑΣΜΑ» που κυκλοφορεί από την ΚΑΠΑ Εκδοτική διασκευάστηκε για το ραδιόφωνο και κάνει πρεμιέρα την Κυριακή 29 Νοεμβρίου στις 19:00(ώρα Κεντρικής Ευρώπης),στο ομογενειακό ραδιόφωνο της Αυστρίας HephaestusRadio – Η συγγραφέας μιλάει στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΝΩΜΗ

Συνέντευξη στον Αποστόλη Ζώη

Το ΠΕΡΑΣΜΑ, της Δελίνας Βασιλειάδη* που κυκλοφορεί από την ΚΑΠΑ Εκδοτική διασκευάστηκε για το ραδιόφωνο και κάνει πρεμιέρα την Κυριακή 29 Νοεμβρίου στις 19:00(ώρα Κεντρικής Ευρώπης),στο ομογενειακό ραδιόφωνο της Αυστρίας HephaestusRadio από την ελληνική θεατρική ομάδα της Βιέννης «…προς τον ήλιο». Τον ρόλο της Μιράντας τον ερμηνεύει η μοναδική Ινώ Μάτσου, ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφει ο ταλαντούχος Θοδωρής Λιμήτσιος. Η Δελίνα Βασιλειάδη μιλάει για αυτή την σημαντική και ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΝΩΜΗ.

Μπορείτε να μας πείτε για το θεατρικό σας έργο «ΠΕΡΑΣΜΑ»;

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Το «ΠΕΡΑΣΜΑ» είναι το πρώτο θεατρικό μου έργο που εκδόθηκε από τον Θεόδωρο Κουλεδάκη, ο οποίος αγκάλιασε τη δουλειά μου από την πρώτη στιγμή, και την ΚΑΠΑ εκδοτική. Μετά κυκλοφόρησαν ακόμα δύο, «Το παιχνίδι της Αλίκης» και «Παράδεισος κατ’ οίκον», ενώ σύντομα πρόκειται να κυκλοφορήσει ακόμα ένα θεατρικό, με τίτλο «Χάρτινες Μοίρες». Μάλιστα, τον Δεκέμβριο του 2017 το «ΠΕΡΑΣΜΑ» βραβεύτηκε από την Ένωση Ελλήνων Λογοτεχνών, το αρχαιότερο λογοτεχνικό σωματείο της χώρας μας, ενώ απέσπασε και το Α’ βραβείο στον λογοτεχνικό διαγωνισμό «ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ 2018» από το λογοτεχνικό περιοδικό ΚΕΦΑΛΟΣ. Πρόκειται για ένα υπαρξιακό δράμα, ή καλύτερα μια υπαρξιακή φάρσα. Η δράση λαμβάνει χώρα σε έναν ακατάστατο βρόμικο σκονισμένο χώρο, γεμάτο έπιπλα, βαλίτσες, κουτιά και πεταμένα αντικείμενα, όπου η ηρωίδα μου, η Μιράντα, τακτοποιεί πυρετωδώς πράγματα, προκειμένου να μετακομίσει και να πάει κάπου, κατά τα δικά της λεγόμενα, πολύ καλύτερα. Σε όλη αυτή την προσπάθεια έχει κληθεί να τη βοηθήσει ένας φίλος της, ο Λάζαρος, ο οποίος, όμως, τον περισσότερο χρόνο τον περνά σε μια κουνιστή πολυθρόνα δίχως να δείχνει καμία διάθεση να ασχοληθεί με οτιδήποτε. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια πορεία προς την αυτογνωσία, τη μετακίνηση από μια κατάσταση σε μια άλλη. Καθώς ο χρόνος αμείλικτος περνά και ολοένα και λιγοστεύει το «Πέρασμα» είναι η προσπάθεια του ανθρώπου να μεταβεί από την πληγή στην ίαση, από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση, κάτι που μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο αν κάποιος το επιθυμεί και είναι διατεθειμένος να πληρώσει το τίμημα. Ουσιαστικά πρόκειται για την πορεία του ανθρώπου προς την αυτογνωσία, και κατά μια έννοια, την απόλυτη ελευθερία.

Πώς προέκυψε αυτή η εξέλιξη να το παρουσιάσετε στην ομογένεια;

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Το «Πέρασμα» στις 29 Νοεμβρίου στις 19:00 (Ώρα Κεντρικής Ευρώπης) πρόκειται να παρουσιαστεί στο ομογενειακό ραδιόφωνο «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» της Αυστρίας. Τον ρόλο της Μιράντας τον ερμηνεύει η μοναδική Ινώ Μάτσου, ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφει ο ταλαντούχος Θοδωρής Λιμήτσιος. Όπως πολύ καλά γνωρίζουμε όλοι, η πανδημία του κορονοϊού, εκτός από τα εξαιρετικά μεγάλα προβλήματα που προκάλεσε σε όλους τους τομείς της ζωής και της δράσης των ανθρώπων, επηρέασε βαθύτατα και τον καλλιτεχνικό χώρο. Η τέχνη και το θέατρο υποφέρουν. Οι θεατρικοί χώροι είναι κλειστοί, παραστάσεις ματαιώθηκαν ή αναβλήθηκαν για κάποια απροσδιόριστη στιγμή στο μέλλον. Η ανάγκη όμως για καλλιτεχνική δημιουργία αλλά και επαφή με τον πολιτισμό, τη μουσική, το θέατρο, όχι μόνο δεν μειώθηκε αλλά εντάθηκε. Η Τέχνη αποτέλεσε σε κάθε περίοδο της πορείας του ανθρώπου καταφύγιο και παρηγοριά. Ό,τι ακριβώς χρειαζόμαστε τώρα. Επομένως, έπρεπε να βρούμε νέους (ή παλιούς) τρόπους έκφρασης, το θέατρο έπρεπε να συναντήσει το κοινό του. Το ραδιόφωνο, λοιπόν, μας προσέφερε μια διέξοδο, μια λύση. Από παλιά, από την Ελλάδα ακόμα, γνωριζόμασταν με την Ινώ Μάτσου, που εδώ και κάποια χρόνια ζει και εργάζεται στη Βιέννη, εκτιμούσαμε και θαυμάζαμε η μία τη δουλειά της άλλης και πάντα σκεφτόμασταν το ενδεχόμενο μιας συνεργασίας. Η Ινώ είχε συνεργαστεί στην Αυστρία στο θέατρο με τον σκηνοθέτη Θοδωρή Λιμήτσιο. Επίσης, αφηγούνταν με τη μελωδική της φωνή παραμύθια στο ομογενειακό ραδιόφωνο της Αυστρίας «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» -όπου, μάλιστα, είχε παρουσιάσει και μερικά δικά μου παραμύθια. Όταν οι θεατρικές σκηνές έκλεισαν, πήραμε την απόφαση να τολμήσουμε να ανεβάσουμε το «Πέρασμα» στο ραδιόφωνο. Το εγχείρημα μας ενθουσίασε όλους πάρα πολύ και αφοσιωθήκαμε σε αυτό με πολύ κέφι και μεράκι. Ομολογώ πως ήταν μεγάλη (και) συγγραφική πρόκληση, καθώς το αρχικό κείμενο, προορισμένο για θεατρική σκηνή και κατ’ επέκταση θέαση μπροστά σε κοινό, έπρεπε τώρα να διασκευαστεί για το ραδιόφωνο. Αυτό σημαίνει μεγάλες και γενναίες αλλαγές τόσο στο ίδιο το κείμενο όσο και στη διάρκειά του. Ωστόσο, η μεγαλύτερη πρόκληση για μένα ήταν να διασκευάσω, ή καλύτερα, να ξαναγράψω όλο το έργο για μια γυναίκα. Στο αρχικό κείμενο ο βασικός ρόλος είναι αντρικός, είναι ο Πέτρος, ενώ πλέον, στο ραδιοφωνικό ανέβασμα πρωταγωνιστεί μια γυναίκα, η Μιράντα. Ήταν αρκετά δύσκολη αλλά πολύ ενδιαφέρουσα η αλλαγή αυτή. Το αποτέλεσμα, που πιστεύω μας δικαίωσε, θα το απολαύσουμε στις 29 Νοεμβρίου.

Θεατρικά σε πιο επίπεδο βρίσκεται η Ελλάδα εν μέσω κορονοϊού;

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Η Ελλάδα θεατρικά βρίσκεται ούτως ή άλλως σε πολύ υψηλό επίπεδο. Η σύγχρονη ελληνική δραματουργία έχει ήδη προσφέρει εξαιρετικά έργα, ενώ έχει, φυσικά, ακόμα, πολλά να δώσει. Λίγο καιρό πριν με μεγάλη χαρά και τιμή εντάχθηκα κι εγώ στο «The Greek Play Project», ένα πολύ σημαντικό και σπουδαίο πρόγραμμα, που σκοπό έχει να προβάλλει και να προωθήσει τη σύγχρονη ελληνική δραματουργία εντός και εκτός συνόρων με ποικίλες δράσεις, όπως παρουσιάσεις θεατρικών έργων, αναλόγια, παραστάσεις. Το όλο εγχείρημα είναι «παιδί» της υπέροχης Ειρήνης Μουντράκη, στην οποία είμαι ευγνώμων. Ωστόσο, όπως ανέφερα και προηγουμένως, δυστυχώς το θέατρο αυτή την περίοδο υποφέρει, το ίδιο και οι άνθρωποι του καλλιτεχνικού χώρου. Μένουμε, όμως, αισιόδοξοι ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα σύντομα.

Υπάρχει μεγάλη απόσταση μεταξύ επιθυμίας και θέλησης στη ζωή μας;

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Είναι εξαιρετικά σημαντικό για έναν άνθρωπο να έχει επιθυμίες, φιλοδοξίες και όνειρα, αλλά και τη διάθεση, τη θέληση να τα κυνηγήσει. Δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει πάντα, για διάφορους λόγους, έσωθεν ή έξωθεν. Επιθυμία δική μου ήταν ανέκαθεν ν’ αποκτήσω ελευθερία, ό,τι κι αν σημαίνει ή συνεπάγεται αυτό. Για αυτό επέλεξα να εκφραστώ μέσα από την Τέχνη, τη ζωγραφική, το θέατρο, τη συγγραφή παραμυθιών, διηγημάτων και θεατρικών έργων. Η τέχνη με ωθεί στα άκρα και με μεταμορφώνει. Κάθε στιγμή. Προσπαθώ να βελτιώσω τον εαυτό μου, να γίνω καλύτερος άνθρωπος και να εκφραστώ μέσα από τη δουλειά μου που λατρεύω και χωρίς αυτή δεν θα μπορούσα να ζήσω. Γνωρίζω πως ο δρόμος που επέλεξα -ή με επέλεξε- είναι πολύ δύσκολος και απαιτεί πλήρη αφοσίωση. Ακόμα και πολλές θυσίες. Ωστόσο, για εμένα δεν υπάρχει «θυσία». Άλλωστε, αυτές οι δυσκολίες είναι που με γοητεύουν. Κάνω αυτό που θέλω. Βαδίζω σ’ αυτόν το λαβύρινθο! Εγώ επιλέγω να ζω μ’ αυτόν τον τρόπο. Κι αν ακόμα θεωρήσουμε πως κάτι «χάνω», το κάνω πλήρως συνειδητά. Το επιλέγω προκειμένου να αποκτήσω ή να πετύχω ή να κάνω κάτι καλύτερο, κάτι μεγαλύτερο, κάτι που με εκφράζει περισσότερο, κάτι που το θέλω πιο πολύ. Δεν γνωρίζω που θα με οδηγήσει αυτό το ταξίδι, μα εμένα η ίδια η αναζήτηση μου αρκεί και με κάνει ευτυχισμένη. Σας ευχαριστώ θερμά για τη φιλοξενία, την πολύ όμορφη συνέντευξη και τις εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ερωτήσεις. Σας εύχομαι καλή συνέχεια.

* Η Δελίνα Βασιλειάδη (καλλιτεχνικό ψευδώνυμο της Δέσποινας Βασιλειάδου) γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Είναι παντρεμένη με τον Δημήτρη Σιώμο και έχουν μια κόρη, τη Μυρτάλη.

Από μικρή εκδήλωσε την αγάπη της για την τέχνη, τη ζωγραφική, το θέατρο, τα βιβλία. Μαθήτευσε κοντά στη ζωγράφο μητέρα της Λιζέτα Βασιλειάδη, καθώς και στο εργαστήριο του πρωτοπόρου εικαστικού Στέλιου Μαυρομάτη. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής σε μια πειραματική σχολή Καλών Τεχνών για παιδιά στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και συμμετείχε στις τηλεοπτικές εκπομπές της Κρατικής Τηλεόρασης «Μικροί Ζωγράφοι».

Σπούδασε, με υποτροφίες σε κάθε έτος, Χρηματοοικονομική και Λογιστική (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας), όπου αρίστευσε και πρώτευσε ορκίζοντας η ίδια το έτος της, καθώς και υποκριτική και σκηνοθεσία θεάτρου και κινηματογράφου (Παράθλαση, New York Film Academy). Έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια, μαθήματα και master classes για τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Εργάστηκε πολλά χρόνια στον χρηματοπιστωτικό τομέα, αλλά πλέον έχει αφοσιωθεί στην τέχνη, ιδιαίτερα στη συγγραφή, όπου έχει αποσπάσει πολλά σημαντικά βραβεία. Είναι πολιτιστική συντάκτρια-από το 2007 γράφει θεατρικές κριτικές και άρθρα σε blogs και free press έντυπα (Εξώστης, www.likewoman.gr, φιλμ νουάρ) και παίρνει συνεντεύξεις από ανθρώπους του καλλιτεχνικού χώρου. Εικονογράφησε το παραμύθι «ο φιλάργυρος» για το βιβλίο «Παραμυθάδες και Ζωγράφοι», συμμετείχε σε video-art projects, ντοκιμαντέρ και ταινίες Ελλήνων και ξένων σκηνοθετών, ενώ συνεργάστηκε και με το Κ.Θ.Β.Ε. σε παραστάσεις κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου ως Βοηθός Σκηνοθέτις και Σκηνοθέτις. Έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής εντός και εκτός συνόρων. Το 2014 επιλέχθηκε να εκθέσει τη δουλειά της στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο Λουξεμβούργο και κατόπιν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες.

Κείμενά της έχουν παρουσιαστεί στο ραδιόφωνο στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και σε διάφορα πολιτιστικά έντυπα και συλλογές, ενώ πίνακές της συμπεριλαμβάνονται σε βιβλία τέχνης και βρίσκονται σε συλλογές σε Ευρώπη και Αμερική.

Έχουν εκδοθεί συνολικά τρία παραμύθια της («Τα χαμένα χρώματα του ουράνιου τόξου», «Ρόμι και Μιράντα» και «Η νεράιδα της πιπίλας»), τρία θεατρικά έργα («Πέρασμα», «Το παιχνίδι της Αλίκης» και «Παράδεισος κατ’ οίκον») από την ΚΑΠΑ εκδοτική, καθώς και ο συλλογικός τόμος «Εν αρχή ην το τέλος» με κοινωφελή σκοπό, όπου περιλαμβάνεται το μονόπρακτο θεατρικό της έργο «Νανούρισμα» (εκδόσεις Ανεμόεσσα).

Σύντομα θα κυκλοφορήσουν τρία ακόμα παιδικά παραμύθια της («Το αγόρι που δεν ταίριαζε», «Το κορίτσι που τάιζε τα πουλιά» και «Η Νεράιδα της Πιπίλας») από την εκδοτική Εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη και το θεατρικό έργο «Χάρτινες Μοίρες» από την ΚΑΠΑ εκδοτική.

Τον Νοέμβριο 2020 παρουσιάστηκε το έργο της «ΠΕΡΑΣΜΑ» στο ομογενειακό ραδιόφωνο «Hephaestus radio» της Αυστρίας.

Η Δελίνα Βασιλειάδη είναι τακτικό μέλος της «Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών», το αρχαιότερο λογοτεχνικό σωματείο της Ελλάδος, της «Εθνικής Εταιρείας των Ελλήνων Λογοτεχνών», του «Ελληνικού Τμήματος της ΙΒΒΥ-Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου» και του με έντονη φιλανθρωπική δράση πολιτιστικού συλλόγου «Το ράφι της αγάπης», ενώ το 2020 εντάχθηκε στο The Greek Play Project http://greek-theatre.gr/public/gr/greekplay/index/view/86.

 

ΕΚΔΟΣΕΙΣ:

2020 «ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ» (θεατρικό έργο) ΚΑΠΑ Εκδοτική

2019 «ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΗΣ ΑΛΙΚΗΣ» (θεατρικό έργο) ΚΑΠΑ Εκδοτική

2019 «ΡΟΜΙ ΚΑΙ ΜΙΡΑΝΤΑ» (παιδικό παραμύθι) Εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη

2018 «ΠΕΡΑΣΜΑ» (θεατρικό έργο) ΚΑΠΑ Εκδοτική

2018 «ΤΑ ΧΑΜΕΝΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΙΟΥ ΤΟΞΟΥ» (παιδικό παραμύθι) Εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη

2018 «Η ΝΕΡΑΪΔΑ ΤΗΣ ΠΙΠΙΛΑΣ» (παιδικό παραμύθι) ΑΝΙΜΑ εκδοτική

 

ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ-ΒΡΑΒΕΙΑ:

ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ:

ΠΕΡΑΣΜΑ:

  • Βραβείο της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών (2017)
  • Α’ Βραβείο, «Βιβλίο (θεατρικό έργο) της χρονιάς 2018» από το λογοτεχνικό περιοδικό Κέφαλος

ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΗΣ ΑΛΙΚΗΣ:

  • Α’ Βραβείο της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών (2018)
  • Έπαινος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών (2018)
  • Α’ Βραβείο, «Βιβλίο (θεατρικό έργο) της χρονιάς 2019» από το λογοτεχνικό περιοδικό Κέφαλος
  • Συμπεριλήφθηκε στη λίστα του Ε.Π.Ο.Κ. «ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑ 2019»

ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ:

Η ΝΕΡΑΪΔΑ ΤΗΣ ΠΙΠΙΛΑΣ:

  • Βραβείο από την ΑΝΙΜΑ εκδοτική (2017)

ΤΑ ΧΑΜΕΝΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΙΟΥ ΤΟΞΟΥ:

  • Α’ Βραβείο, «Βιβλίο (παιδικό παραμύθι) της χρονιάς 2017» από το λογοτεχνικό περιοδικό Κέφαλος

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΠΟΥ ΤΑΪΖΕ ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ:

  • 2ο βραβείο του Ομίλου για την UNESCO Τεχνών, Λόγου & Επιστημών Ελλάδος (2018)

Η ΦΥΛΑΚΑΣ ΤΩΝ ΞΕΧΑΣΜΕΝΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ:

  • 3ο βραβείο από την Ε.Τ.Ε.Π. Κερατσινίου (2018)

ΤΟ ΑΣΤΕΡΑΚΙ:

  • Έπαινος του Ομίλου για την UNESCO Τεχνών, Λόγου & Επιστημών Ελλάδος (2018)

ΡΟΜΙ ΚΑΙ ΜΙΡΑΝΤΑ:

  • Συμπεριλήφθηκε στη λίστα του Ε.Π.Ο.Κ. «ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑ 2019»

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΑΙΡΙΑΖΕ:

  • 1ο βραβείο του Ομίλου για την UNESCO Τεχνών, Λόγου & Επιστημών Ελλάδος (2019)
  • Β’ βραβείο στον 10ο Παγκόσμιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό του Ε.Π.Ο.Κ.

ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΣΤΟ ΝΕΡΑΪΔΟΝΗΣΙ:

  • 3ο βραβείο από την Ένωση λογοτεχνών Βορείου Ελλάδος (2020)
  • Έπαινος από την Ε.Τ.Ε.Π. Κερατσινίου (2019)

ΠΟΙΗΣΗ:

  • Έπαινος και Τιμητική Διάκριση στον Β’ Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό Ποίησης της Εταιρείας Τεχνών και Γραμμάτων Πειραιά (2005)

 

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ:

  • 2016 Θεσσαλονίκη, Γκαλερί Τέχνης Λόλα Νικολάου, «Το Κόκκινο»
  • 2015 Θεσσαλονίκη, Γκαλερί Τέχνης Λόλα Νικολάου, «Δράσις Αντίδρασις»
  • 2014 Βρυξέλλες, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Κτίριο R29 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, «Thesis-Antithesis»
  • 2014 Λουξεμβούργο, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Κτίριο Jean Monnet της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας του Λουξεμβούργου, Στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ΩΔΕΣ, «Thesis-Antithesis»
  • 2008 Θεσσαλονίκη, Παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο (Γενί Τζαμί), Υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης, «Αντανακλάσεις ΙΙ»
  • 2007 Σύρος, Πινακοθήκη Κυκλάδων, Υπό την αιγίδα του Δήμου Ερμούπολης, Ερμουπόλεια 2007, «Αντανακλάσεις»
  • 2007 Θεσσαλονίκη, Ιατρικό Ψυχοθεραπευτικό Κέντρο, «Ενοράσεις»
  • 2006 Αθήνα, γκαλερί ΑΡΓΩ, «Αμφισημίες»
  • 2005 Θεσσαλονίκη, Κέντρο Αρχιτεκτονικής, Υπό την αιγίδα του Α’ Δημοτικού Διαμερίσματος Θεσσαλονίκης, «Σχεδόν η άλλη όψη»