φωτό αρχείου

Το «Eurexit» του Κώστα Παπακωστόπουλου αποτελεί το τρίτο και τελευταίο μέρος μιας τριλογίας με τίτλο «Πολυαγαπημένη Ύβρις» και θέμα την κρίση της Δημοκρατίας στην Ευρώπη σήμερα. Ο χορός στην αρχαία τραγωδία ως φωνή του λαού εκφράζει την κοινή γνώμη. Η φωνή όμως του χορού των λαών της Ενωμένης Ευρώπης σήμερα αποτελεί ένα συνονθύλευμα αντιφατικών και συγκεχυμένων τοποθετήσεων: «Έρχεται μετά το BREXIT το EUREXIT; Τέλειωσε η Ενωμένη Ευρώπη; Φταίνε οι πρόσφυγες; Φταίνε οι εθνικιστές Ούγγροι; Οι τεμπέληδες Νότιοι; Οι υπερόπτες Γερμανοί;»
 
Υπάρχουν ωστόσο και εκείνοι που πιστεύουν ακόμα στα Ιδανικά της Ευρώπης. Στο «Eurexit» είναι ο χορός των αποφασισμένων Ευρωπαίων γυναικών που ονειρεύονται μια καλύτερη Ενωμένη Ευρώπη. Ανήσυχες για το αβέβαιο μέλλον της θα ταξιδέψουν εκεί όπου όλα ξεκίνησαν, εκεί όπου ο θεϊκός ταύρος μετέφερε κάποτε την Ευρώπη, στη χώρα της γέννησης της Δημοκρατίας, την Ελλάδα. Εκεί στην Αγορά της Αθήνας θέλουν να ξανασυζητήσουν, να ξαναβρούν τις χαμένες αξίες της Ενωμένης Ευρώπης, να ξαναχτίσουν το μέλλον της. Ο δρόμος τους όμως θυμίζει πιο πολύ ένα σουρεαλιστικό ταξίδι. Απροσδόκητες συναντήσεις τις περιμένουν, επώδυνες μνήμες και πρόσωπα του παρόντος τις τρομοκρατούν, αλλόκοτες μορφές και φαντάσματα τις γοητεύουν και τις πολιορκούν. Ο χορός των γυναικών βιώνει μια κωμικοτραγική Οδύσσεια, που στη διάρκειά της θα θέσει σε δοκιμασία και τελικά σε αμφισβήτηση τις κοινές αξίες και τα ιδεώδη τους.

Στο «Eurexit» ο Κώστας Παπακωστόπουλος συνθέτει φωνές Ευρωπαίων πολιτών – που συνέλεξε από συνεντεύξεις στην Κολωνία – videos, ποιητικά κείμενα και κείμενα δικά του με αποσπάσματα από την τραγωδία «Αγαμέμνων» του Αισχύλου.
Δημιουργεί έτσι μια Performance που συνδυάζει το Θέατρο, το φιλμ και τη μουσική και περιγράφει με αλληγορικό τρόπο την ευρωπαϊκή κρίση εστιάζοντας στον άνθρωπο, στις εμπειρίες του, τους φόβους και τις προσδοκίες του μακριά από την απρόσωπη καταγραφή της επίσημης Ιστορίας.

Σε μια εποχή ολοένα αυξανόμενων διαφωνιών, αντιπαραθέσεων αλλά και αμφισβητήσεων σχετικά με το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο σκηνοθέτης αναδεικνύει με μοναδικό τρόπο τις αιτίες των χαμένων οραμάτων της και θέτει εύστοχα τα ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της Ευρώπης.
Nach unseren erfolgreichen Gastspielen mit „Iphigenie”, „Antigone” und „Schutzflehende” in den vergangenen Jahren präsentieren wir in Athen im September 2018 das Gastspiel „Eurexit”.  Das von Papakostopoulos verfasste Stück wurde inspiriert von Aischylos „Agamemnon”. In Zeiten der politischen Auf- und Umbrüche in der ganzen EU setzt sich das Deutsch Griechische Theater mit der Zukunft Europas auseinander und stellt die Inszenierung des Projekts EUREXIT vor: ein theatralisches Experiment von Kostas Papakostopoulos um die aktuelle Krise der Wertegemeinschaft Europa.
Der Chor – im antiken Drama ist er die Stimme des Volkes. Mit einer Stimme sprechen hier die ungehörten Vielen. Ein Zusammenstimmen verschiedener Stimmlagen. Polyphonie, Euphonie, Kakophonie. Wie aber steht es um unseren europäischen Chor: Volkes Stimme – oder doch nur ein Durcheinander schriller Stimmen? Kommt nach dem BREXIT der EUREXIT? Fallen wir Europäer ins Nationale zurück? Zerbricht das europäische Projekt? Wegen der Flüchtlinge? Der eigensinnigen Ungarn? Der faulen Griechen? Der herrischen Deutschen?
Doch es gibt ihn noch, den Chor der überzeugten Europäerinnen. Aus Sorge um den Bestand des europäischen Projekts machen Frauen unterschiedlicher Nationalitäten sich auf eine Reise dorthin, wo alles begann, wo der göttliche Stier Europa an Land setzte, wo die Demokratie geboren wurde. Auf der Agora von Athen wollen sie gemeinsam einen Neuanfang wagen, die europäischen Werte neu entdecken, den Schlüssel für eine erfolgreiche Zukunft Europas finden. Ihr Weg dorthin aber gleicht einer Geisterbahn: Unerwartete Begegnungen liegen vor ihnen, schmerzliche bis schrille Gesichter und Phantasien locken und bedrängen sie. Der Chor der Reisenden erlebt eine tragisch-komische Odyssee, die seine Überzeugungen, Werte und Ideale zusehends auf die Probe stellt.
In EUREXIT verschmilzt Kostas Papakostopoulos eigenhändig in Köln gesammelte Stimmen europäischer Bürger, Videos, poetische und eigene Texte mit Textfragmenten aus Aischylos’ „Agamemnon”. Dies bildet die Grundlage für ein performatives und interaktives Projekt im Grenzbereich von Theater, Film und Musik. Um die europäische Krise darzustellen, hat das DGT in dieser Kollage aus Dokument und Dichtung diesseits des nüchternen Blicks der geschriebenen Geschichte die Perspektive des Einzelnen gewählt.
„Sind wir eigentlich unterwegs, weil wir gute Nachrichten empfingen oder weil wir auf gute Nachrichten hoffen?”, fragt sich der Chor. In Zeiten, in denen in Europa die politischen Fliehkräfte wieder zunehmen und das nationale Interesse über das gemeinsame gestellt wird, begeben wir uns zum Epizentrum der europäischen Idee. Liegen dort noch Gründe, es doch weiter miteinander zu versuchen?
Stück, Regie & Dramaturgie Kostas Papakostopoulos
Bühnenbild & Kostüme Ulrike Mitschke
Musikkomposition Herbert Mitschke
Videos H. Mitschke, K. Papakostopoulos
Licht Julia Kaindl

mit Anastasia Avenidou, Thomas Franke, Lisa Sophie Kusz, Stephanie Meisenzahl, Vassilis Nalbantis, Stella Veinoglu.

Gefördert vom Kulturamt der Stadt Köln und von der Bezirksregierung Köln des Landes NRW.
Κώστας Παπακωστόπουλος
Καλλιτεχνικός Διευθυντής
Ελληνογερμανικού Θεάτρου

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ