http://fanarion.blogspot.com/2010/10/blog-post_31.html (c)

γαπητο δελφο κα τέκνα ν Κυρί πεφιλημένα,

 

μνομεν κα δοξάζομεν τν ν Τριάδι Θεόν, τν ξιώσαντα μς κα φέτος ν φθάσωμεν ες τν μεγάλην ορτν τς ν “Βηθλεμ τ μικρ” κατ σάρκα Γεννήσεως το Υο κα Λόγου το Θεο Πατρός.

ορτάζει ν χαρ πεπληρωμέν γία κκλησία, ς “σάρκα νέλαβεν” Χριστς σαρκωθείς[2], καταστήσας ατν “κόσμον το κόσμου”[3]. Σκιρτ δι τς θείας ελογίας χι μόνον σύνολον τ νθρώπινον γένος, λλ “πσα κτίσις”. “Τ σύμπαντα σήμερον χαρς πληρονται˙ Χριστο τεχθέντος κ τς Παρθένου”[4].

ν ντιθέσει πρς τ “πρτον κίνητον” τν ρχαίων, Θες μν εναι καθ᾿ αυτν κοινωνία γάπης κα κινεται ν χρόν γαπητικς πρς τν νθρωπον κα τν κόσμον. “ν τούτ στν γάπη, οχ τι μες γαπήσαμεν τν Θεόν, λλ᾿ τι ατς γάπησεν μς”[5].

προαιώνιος Λόγος το Πατρός, ποος δωκεν ες τν νθρωπον τ “εναι”, χαρίζεται ες ατν δι τς νανθρωπήσεώς του τ “ε εναι”. “Τοτό στιν μν πανήγυρις, τοτο ορτάζομεν σήμερον, πιδημίαν Θεο πρς νθρώπους, να πρς Θεν κδημήσωμεν, πανέλθωμεν…, να τν παλαιν νθρωπον ποθέμενοι τν νέον νδυσώμεθα, κα σπερ ν τ δμ πεθάνομεν οτως ν τ Χριστ ζήσωμεν, Χριστ κα συγγεννώμενοι κα συσταυρούμενοι κα συνθαπτόμενοι κα συνανιστάμενοι”[6]. Ες πάντα νθρωπον ρχόμενον ες τν κόσμον εναι πλέον νοικτ δς τς κατ χάριν Θεώσεως. λοι εμεθα “Θεο χωρητικοί”. “Οκ νι ουδαος οδ λλην, οκ νι δολος οδ λεύθερος, οκ νι ρσεν κα θλυ˙ πάντες γρ μες ες στε ν Χριστ ησο“[7].

Δυστυχς, τ Εαγγέλιον τν Χριστουγέννων κηρύσσεται κα πάλιν ες να κόσμον, που χε κλαγγ τν πλων, που σκεται πρόκλητος βία ες βάρος τόμων κα λαν, που κυριαρχε νισότης κα κοινωνικ δικία. φόρητος εναι κατάστασις ες τν ποίαν ερίσκονται τ ναρίθμητα παιδία, θύματα πολεμικν συγκρούσεων, κρύθμων καταστάσεων, ποικιλωνύμων κμεταλλεύσεων, διωγμν κα διακρίσεων, πείνης, πενίας κα πωδύνων στερήσεων.

Κατ τν παρελθόντα πρίλιον εχομεν τν εκαιρίαν, μετ το γιωτάτου Πάπα Ρώμης Φραγκίσκου κα το Μακαριωτάτου ρχιεπισκόπου θηνν κα πάσης λλάδος ερωνύμου, ν διαπιστώσωμεν δίοις μμασιν ν Λέσβ τς περιπετείας τν προσφύγων κα τν μεταναστν κα δίως τ ξέα προβλήματα τν ταλαιπωρημένων παιδίων, τν θώων κα νυπερασπίστων θυμάτων τς πολεμικς βίας, τν φυλετικν κα θρησκευτικν διακρίσεων κα τς δικίας, ριθμς τν ποίων αξάνει συνεχς.

ορτ το νηπιάσαντος δι᾿ μς Λόγου το Θεο, το παιδίου Χριστο, τν φανισμν το ποίου ζητε κοσμικ ξουσία συμφώνως πρς τν Εαγγελιστν Ματθαον[8], εναι πόμνησις κα κλσις ν μεριμνήσωμεν δι τ παιδία, ν προστατεύσωμεν τ εάλωτα ατ θύματα κα ν σεβασθμεν τν ερότητα τς παιδικς λικίας.

Τ παιδία κα α εαίσθητοι ψυχαί των πειλονται βεβαίως κα ες τς χώρας το νεπτυγμένου οκονομικς κα σταθερωτέρου πολιτικς κόσμου, π ποικιλομόρφους παρεμβάσεις κα τν σκησιν σωματικς κα ψυχικς βίας. λλοιώνεται παιδικ ψυχ κ τς καταλυτικς πιρρος τν λεκτρονικν μέσων κα δίως τς τηλεοράσεως κα το διαδικτύου ες τν ζωήν των κα π τν ριζικν λλαγν το πικοινωνιακο περιβάλλοντος. κρατος οκονομισμς τ μετατρέπει νωρς ες καταναλωτς κα εδαιμονισμς ξαφανίζει ταχύτατα τν παιδικν θωότητα.

ν ψει τν κινδύνων ατν γία κα Μεγάλη Σύνοδος τς ρθοδόξου κκλησίας, πευθυνθεσα “μετ᾿ διαιτέρας γάπης κα στοργς” πρς τ παιδία κα τος νέους, ναφέρει ν τ γκυκλί ατς[9] τ ξς: “Μέσα ες τν κυκενα τν λληλοαναιρουμένων ρισμν τς ταυτότητος τς παιδικς λικίας, γιωτάτη μν κκλησία προβάλλει τ Κυριακ λόγια, “ἐὰν μ στραφτε κα γένησθε ς τ παιδία, ο μ εσέλθητε ες τν βασιλείαν τν Ορανν”[10] κα τς ἐὰν μ δέξηται τν βασιλείαν το Θεο ς παιδίον, ο μ εσέλθ ες ατήν”[11], ς κα σα ναφέρει Σωτρ μν δι᾿ κείνους, ο ποοι “κωλύουν”[12] τ παιδία ν Τν πλησιάσουν κα δι᾿ σους τ “σκανδαλίζουν”[13].

Τ μυστήριον τν Χριστουγέννων συμπυκνοται ες τος λόγους το Κοντακίου τς ορτς “Δι᾿ μς γρ γεννήθη παιδίον νέον, πρ αώνων Θεός”. Θες Λόγος ς παιδίον κα τ παιδίον ς Θες ποκαλύπτεται ες νθρώπους μ “καθαρν καρδίαν” κα μ τν πλότητα το παιδίου. Τ παιδία κατανοον ληθείας, τς ποίας “ο σοφο κα ο συνετοδυνατον ν προσεγγίσουν. “π παιδι κα μόνον φτιάχνεις εροσόλυμα”, σημειώνει λύτης ες τκ το πλησίον”[14].

 

δελφο κα τέκνα ν Κυρί,

 

πευθύνομεν κκλησιν πρς πάντας, ν σέβωνται τν ταυτότητα κα τν ερότητα τς παιδικς λικίας. νώπιον τς παγκοσμίου προσφυγικς κρίσεως, ποία θίγει κατ᾿ ξοχν τ δικαιώματα τν παιδίων, νώπιον τς μάστιγος τς παιδικς θνησιμότητος, τς πείνης, τς παιδικς ργασίας, τν σωματικν κακώσεων κα τς ψυχολογικς βίας, λλ κα τν κινδύνων λλοιώσεως τς παιδικς ψυχς λόγ τς νεξελέγκτου κθέσεώς των ες τν πιρρον τν συγχρόνων λεκτρονικν μέσων πικοινωνίας κα τς καθυποτάξεως ατν ες τν καταναλωτισμόν, νακηρύσσομεν τ 2017 τος προστασίας τς ερότητος τς παιδικς λικίας, καλοντες πάντας ν ναγνωρίζουν κα ν σέβωνται τ δικαιώματα κα τν κεραιότητα τν παιδίων.

                  πως τονίζεται ες τερον σπουδαον κείμενον τς γίας κα Μεγάλης Συνόδου, κκλησία το Χριστο, μ τν λόγον ατς, δν ποβλέπει πρωτίστως «ες τ ν κρίν κα ν καταδικάσ τν κόσμον»[15], λλ ες τ ν προσφέρ ες ατν ς δηγν τ Εαγγέλιον τς βασιλείας το Θεο, τν λπίδα κα βεβαιότητα τι τ κακόν, π οανδήποτε μορφήν, δν χει τν τελευταον λόγον ες τν στορίαν κα δν πρέπει ν φεθ ν κατευθύν τν πορείαν της»[16].

                  Προσκυνοντες ν ταπεινώσει κα κατανύξει τν Σωτρα μν, στις πεσκέψατο μς ξ ψους, κα νυμνοντες σμασιν νθέοις τ μέγεθος τς περ μς θείας Οκονομίας, κλίνοντες τ γόνυ νώπιον τς βρεφοκρατούσης περαγίας Θεοτόκου, πευθύνομεν κ το κοιμήτου Φαναρίου τν όρτιον χαιρετισμν «Χριστς γεννται˙ δοξάσατε. Χριστς ξ ορανν˙ παντήσατε» πρς τ μακρν κα τ γγς τέκνα τς Κωνσταντινουπολίτιδος κκλησίας κα ποστέλλομεν πρς ατ τς πατρικς εχς κα τν Πατριαρχικν μν ελογίαν.

                  «νδυναμούμενοι ν τ χάριτι τ ν Χριστ ησο»[17], ς γωνισθμεν παντες ν μοψυχί, ν πίστει κα γάπ νυποκρίτ, τν καλν γνα τς καινς ν κκλησί ζως, τηροντες σα νετείλατο μν Κύριος, ν μεθ᾿ μν «πάσας τς μέρας ως τς συντελείας το αἰῶνος»[18].

 


                                                                             Χριστούγεννα ‚βις΄

                                                                      †   Κωνσταντινουπόλεως

διάπυρος πρς Θεν εχέτης πάντων μν


[1] Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, Ἔπη ἠθικά, ΛΔ΄, ΒΕΠΕΣ 61, 227.

[2] Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, Ὁμιλία πρὸ τῆς ἐξορίας, P.G. 52, 429.

[3] Ὠριγένους, Εἰς τὸ κατὰ Ἰωάννην Εὐαγγέλιον Ἐξηγητικῶν, τόμος στ΄ ΒΕΠΕΣ 12, 63.

[4] Ὄρθρος Χριστουγέννων.

[5] Α΄ Ἰωάν. δ΄, 10.

[6] Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, Λόγος ΛΗ΄ εἰς τὰ Θεοφάνια, εἴτουν τὰ Γενέθλια τοῦ Σωτῆρος, ΒΕΠΕΣ 60, 65.

[7] Γαλ. γ΄, 28.

[8] β΄, 13.

[9] Παρ. 8.

[10] Ματθ. ιη΄, 3-4.

[11] Λουκ. ιη΄, 17.

[12] Πρβλ. Λουκ. ιη΄, 16.

[13] Πρβλ. Ματθ. ιη΄, 6.

[14] Ἐκδ. Ἵκαρος, 13.

[15] Πρβλ. Ἰωάν. γ΄ 17 καὶ ιβ΄ 47.

[16] Ἀποστολὴ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας εἰς τὸν σύγχρονον κόσμον. Εἰσαγωγή.

[17] Πρβλ. Β΄ Τιμ. β΄ 1.

[18] Ματθ. κη΄ 20.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ