Βερολίνο: «Οι Έλληνες», παρουσιάζεται στο θέατρο Berliner Ensemble

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

-Το έργο αναφέρεται στην οικονομική κρίση, που μαστίζει σήμερα την Ελλάδα και παρουσιάζει με κωμικοτραγικό και σατιρικό τρόπο, αλλά και με αναγωγές στα στερεοτυπικά σύμβολα της Μυθολογίας, τα πολιτικά πρόσωπα και τις προσωποποιημένες έννοιες, που έπαιξαν και παίζουν καθοριστικό ρόλο στην σημερινή ελληνική πραγματικότητα!

Επιμέλεια: Ευθύμιος Χατζηϊωάννου.

Με τον τίτλο «Die Grièchen» («Οι Έλληνες»), ο βραβευμένος με το μεγαλύτερο θεατρικό βραβείο της Γερμανίας, «Γκέοργκ Μπύχνερ», θεατρικός συγγραφέας και ποιητής, Φόλκερ Μπράουν, έγραψε ένα νέο έργο, το οποίο ανέβηκε πριν από λίγες ημέρες στο ιστορικό θέατρο Berliner Ensemble (Μπερλίνερ Ανσάμπλ), που ίδρυσε ο διάσημος Γερμανός δραματουργός, ποιητής και σκηνοθέτης Μπέρτολτ Μπρεχτ.
Οι άνθρωποι, που ασχολούνται με τα γερμανικά γράμματα, γνωρίζουν καλά τον Φόλκερ Μπράουν. Ο 77χρονος Ανατολικογερμανός ποιητής και θεατρικός συγγραφέας, που υπήρξε για πολλά χρόνια δραματουργός του Berliner Ensemble, είναι κυρίως γνωστός για την στοχαστική αισιοδοξία για το μέλλον του σοσιαλισμού στα πρώιμα έργα του, αλλά και για την κριτική παρατήρηση της σοσιαλιστικής καθημερινότητας. Αυτή η τελευταία του στοίχισε την αποπομπή του από την Εταιρεία Συγγραφέων.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Αν και ο ίδιος έγινε στόχος παρακολούθησης από τις ανατολικογερμανικές Μυστικές Υπηρεσίες, δεν εγκατέλειψε ποτέ την Ανατολική Γερμανία και κατά την περίοδο της κατάρρευσής της είχε ταχθεί υπέρ ενός τρίτου δρόμου και όχι υπέρ της συγχώνευσής της με την Δυτική.

Για τον Φόλκερ Μπράουν η ελληνική κρίση έχει στοιχεία κωμικοτραγικά, με αναγωγές των προσώπων της πολιτικής πραγματικότητας, που επηρεάζουν καταλυτικά την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, σε στερεοτυπικά σύμβολα της Μυθολογίας!

Σύμφωνα με κριτικές, που δημοσιεύονται στον Τύπο, σε ότι αφορά το θέμα του νέου του έργου, με τον τίτλο «Οι Έλληνες», η σημερινή δημοσιονομική κρίση της χώρας μας, συναντά σε σατιρικά επεισόδια την αρχαιότητα, σε ένα αμάλγαμα του ύφους της αρχαίας τραγωδίας με τις τροπές και ανατροπές της ελληνικής κρίσης τα τελευταία χρόνια. Στο έργο αυτό του Φόλκερ Μπράουν, τα πρόσωπα της πολιτικής πραγματικότητας, που επηρεάζουν καταλυτικά την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, ανάγονται σε μυθολογικά, με χιούμορ και σαρκασμό. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για δυο έργα κάτω από τον τίτλο «Δήμος». Είναι οι «Έλληνες» και οι «Καθαρίστριες». Οι «Έλληνες», που έδωσαν και το τίτλο της παράστασης, γράφτηκαν το 2011, με θέμα το δημοψήφισμα για το ευρώ, που σχεδίαζε να διοργανώσει ο Γιώργος Παπανδρέου. Οι «Καθαρίστριες» διαπραγματεύονται την πολύπλοκη σχέση ανάμεσα στις καθαρίστριες του Υπουργείου Οικονομικών με τον Γιάννη Βαρουφάκη τους πρώτους μήνες του 2015 και τον αντίκτυπο των κινητοποιήσεών τους. Για τον Μπράουν η κρίση έχει στοιχεία κωμικοτραγικά με αναγωγές στα στερεοτυπικά σύμβολα της Μυθολογίας. Η τρόϊκα είναι η θεϊκή δύναμη, ο Μινώταυρος είναι το τέρας, που καταβροχθίζει τα θύματά του, ενώ κάθεται σε ένα αναπηρικό καροτσάκι, όπως ο Γερμανός Υπουργός Οικονομικών, Βόλφγκανγκ Σόϊμπλε, ο χορός απαρτίζεται από απολυμένες καθαρίστριες του ελληνικού Δημοσίου. Τα «χορικά» τους βρίθουν των κλισέ της ευρωπαϊκής πολιτικής, όπως οι φράσεις «επιτεύγματα της Ενωμένης Ευρώπης», «ευρωπαϊκή σταθερότητα» και «δημοκρατικοί θεσμοί».

Μια πολυφωνική τραγωδία νέου ύφους, με πολλά κωμικοτραγικά και σατιρικά στοιχεία!

Ο σκηνοθέτης της θεατρικής παράστασης, Μanfred Karge (Mάνφρεντ Κάργκε), στήνει μια πολυφωνική τραγωδία νέου ύφους. Στο σκηνικό υπάρχουν μόνον 15 καρέκλες και ένα τραπέζι. Δώδεκα ηθοποιοί κινούνται ή μένουν ακίνητοι παρακολουθώντας την δράση. Ήρωες είναι ο ευτραφής Βενιζέλος, ο Παπανδρέου, η Μέγαιρα, δηλ. η τριπρόσωπη τρόϊκα, τα μέσα ενημέρωσης με δυο μισά κεφάλια και ο λαός της Αθήνας. Η παράσταση αρχίζει με ένα κρίσιμο ερώτημα: Είναι ο Παπανδρέου «ήρωας ή εγκληματίας»; Η απάντηση, που δίνεται στο τέλος της παράστασης, είναι απογοητευτική: «Ούτε ήρωας, ούτε εγκληματίας». Ο Μπράουν, με το σκληρό του χιούμορ, αναπαριστά το 2011. Την συμφωνία για το «κούρεμα» του χρέους, το δημοψήφισμα, που αναγγέλλει ο Παπανδρέου και ανακαλεί, τις ίντριγκες του Βενιζέλου κατά του ομοϊδεάτη του Πρωθυπουργού. Ο Βενιζέλος, σε μια στιγμή της παράστασης, πέφτει εξαντλημένος μέσα στο υπ’ αριθμόν 10 από τα 15 μπάνια της βίλας του. Πέντε χρόνια αργότερα, με την χρεωκοπημένη Ελλάδα σε πρώτο πλάνο, ο νέος Υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Βαρουφάκης, αντιστέκεται στις Βρυξέλλες σαν λαϊκός ήρωας. Με σημαία του την επαναπρόσληψη 400 καθαριστριών, που είχαν απολυθεί, μοιράζει ελπίδες του όλα ή τίποτα. Η Ελλάδα είναι μπροστά σε ένα ακόμα δημοψήφισμα. Ο Βαρουφάκης την «κοπανάει» πάνω στην μηχανή του.

Οι «Έλληνες» είναι στην πραγματικότητα μια αριστοτεχνική προβολή του σημερινού εφιάλτη κάθε κατοίκου ευρωπαϊκής δημοκρατικής χώρας!

Στην προσεκτικά συντονισμένη σκηνοθεσία – χορογραφία, αναπτύσσεται ένα έργο κωμικοτραγικό, που στην ουσία μιλά για την αξία της δημοκρατίας σήμερα, στην χώρα που εφευρέθηκε. Ο Μπράουν πιστεύει, ότι η μακρά κρίση διαλύει θεσμούς αιώνων. Οι Έλληνες είναι με άδεια χέρια σήμερα, μετέωροι, η δημοκρατία μοιάζει κάτι πολύ μακρινό, ως ιδανικό, όλοι σκέπτονται μια δύσκολη καθημερινότητα, όχι μια ιδέα. Έτσι τελειώνει το έργο, με μια ερώτηση: «Εδώ ξεκίνησαν όλα, εδώ θα τελειώσουν κιόλας;». Με μια πικρή διαπίστωση, που δεν αφορά μόνον την Ελλάδα, μιλά για την ματαίωση της Ευρώπης, την κατάρρευση του ευρωπαϊκού ονείρου. Οι «Έλληνες» είναι μια προβολή αριστοτεχνική του εφιάλτη κάθε κατοίκου ευρωπαϊκής δημοκρατικής χώρας.
Θα μπορούσε να έχει μεγάλο αντίλογο, γιατί γεννά μεγάλη συζήτηση. Γιατί βρίσκεται πολύ κοντά σε όλους μας και όλα έγιναν πολύ σύντομα!
Σημειώνεται, ότι τα σκηνικά και κουστούμια του έργου επιμελήθηκε η Beatrix von Pilgrim, την μουσική/πιάνο ο Tobias Schwencke και την δραματουργία ο Hermann Wündrich, ενώ στην παράσταση συμμετέχουν οι ηθοποιοί: Krista Birkner, Claudia Burckhardt, Swetlana Schönfeld, Marina Senckel; Raphael Dwinger, Winfried Goos, Anatol Käbisch, Michael Kinkel, Benno Lehmann, Joachim Nimtz, Stephan Schäfer, Sven Scheele, Felix Tittel.
1 Stunde 30 Minuten, keine Pause