– Το μνημείο των Σουλιωτισσών στον ιερό βράχο του Ζαλόγγου αποτελεί το Σύμβολο της μεταλαμπάδευσης τωναπαράμιλλων πατριωτικών Ιδεωδών των Ελλήνων στις επερχόμενες γενεές της φυλής μας-

Μια επίσκεψη, ένα προσκύνημα στο βράχο της Ελευθερίας θα μας «αποζημιώσει» με την πολλή συγκίνηση που θα νιώσουμε, πατώντας αυτά τα μέρη, τα οποία είναι ποτισμένα με ιδρώτα, αίμα και θυσίες των προγόνων μας.

  • Το σημαντικό και πρωτότυπο αυτό γλυπτό μνημείο στον ιστορικό βράχο, στο νοτιότερο άκρο των Κασσωπαίωνορέων, στο Ζάλογγο, στην Καμαρίνα (χωριό στους πρόποδες του βράχου), έργο των πρωτοπόρων Ελλήνων αρχιτεκτόνων, γλυπτών και καλλιτεχνών μας, Πατρόκλου Καραντινού, Γιώργου Ζογγολόπουλου και Ελευθερίου Γυφτόπουλου, αντίστοιχα, με το οποίο τιμώνται, υμνούνται και δοξάζονται οι θυσίες των Ελλήνων για την Ελευθερία τους, αποτελεί εδώ και αρκετές δεκαετίες πόλο έλξης πολλών Ελλήνων πατριωτών επισκεπτών.
  • Πρόκειται για ένα σπάνιο, μεγαλοπρεπές και εντυπωσιακό στο είδος του μνημείο της σύγχρονης ελληνικής γλυπτικής, το οποίο είναι εγκατεστημένο στην κορυφή του δυσπρόσιτου ορεινού όγκου, κοντά στο σημείο του ολοκαυτώματος των 57 Σουλιωτισσών, οι οποίες για να μη πέσουν στα χέρια των τουρκαλβανών του Αλή-πασιά, έπεσαν στον γκρεμό χορεύοντας και τραγουδώντας το «Έχε γεια καημένε κόσμε» με τα παιδιά τους στην αγκαλιά! Δυο μικρά κοριτσάκια και μια μητέρα επέζησαν από την πτώση τους στον γκρεμό! [Ζάλογγο, 18.12.1803]
  • Το μνημείο, το οποίο δομικά, γλυπτικά και καλλιτεχνικά είναι κατασκευασμένο από οπλισμένο σκυρόδεμα με επένδυση από υπόλευκο ασβεστόλιθο, ο οποίος μεταφέρθηκε από πολύ μακριά, είναι τεραστίων… διαστάσεων, της κλίμακας 1: 10. Το μνημειακό σύμπλεγμα αποτελούμενο από 6 γιγαντόσωμες γυναικείες φιγούρες σε στάση χορού, εδράζεται σε μια λιθόκτιστη βάση, με την οποία μαζί ολόκληρος ο βωμός έχει ύψος 15 μέτρα και μήκος 18 μέτρα. Είναι ορατός από μακρινές αποστάσεις μέχρι και 30 χιλιομέτρων. Τώρα, στο τι μπορεί κανείς να δει από το μνημείο, μας τα «εξιστορεί» ο αείμνηστος, πια, μεγάλος αοιδός, Αλέκος Κιτσάκης, με το χορευτικό άσμα του «Βγήκα ψηλά στο Ζάλογγο, Θανάση Βλαχοθανάση», σε ρυθμό λεβέντικου ρουμελιώτικου τσιάμικου, που χορεύεται στη Ρούμελη, στο Μωριά, στην Ήπειρο, στη Θεσσαλία κι αλλού στην Ελλάδα και στη διασπορά. Η πρόσβαση στο ΜΝΗΜΕΙΟ ΤΩΝ ΣΟΥΛΙΩΤΙΣΣΩΝ γίνεται με ανάβαση 410 σκαλοπατιών σε χρόνο 20 λεπτών, ενώ η κατάβαση διαρκεί 10 λεπτά.
  • Σύντομο ιστορικό του μνημείου: Η ιδέα της κατασκευής αυτού του απαραίτητου για την Ελλάδα μνημείου, ξεκίνησε το 1950 από την Ήπειρο, και συγκεκριμένα από τους εκπαιδευτικούς της Πρέβεζας,με πρωτεργάτη τον διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου Καμαρίνας, Γεώργιο Σακκά, στο όμορφο χωριό στους πρόποδες του Ζαλόγγου. Στα 1953, μετά από άοκνες, συνεχείς και αγωνιώδεις προσπάθειες και ενέργειες πολλών φορέων και αξιωματούχων της περιοχής, του στρατηγού Θρασύβουλου Τσακαλώτου, πολλών συγγενών, φίλων και συμπατριωτών του από την Πρέβεζα, την Ήπειρο κι απ’ όλη την Ελλάδα, προκηρύχτηκε πανελλήνιος διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου, το οποίο, τελικά, κατοχυρώθηκε υπέρ των διακεκριμένων προαναφερθέντων αναδόχων. Σχεδόν ταυτόχρονα άρχισε κι ένας σχολικός έρανος, αρχικά στα σχολεία της πάμπτωχης Ηπείρου, ο οποίος αργότερα επεκτάθηκε και σ’ άλλες περιοχές της Ελλάδας, αφού οι δαπάνες, οι δυσχέρειες εκτέλεσης του έργου, το απρόσιτο της τοποθεσίας, οι ελλείψεις σε υλικά, δρόμους, οχήματα και λοιπά μεταφορικά και τεχνολογικά μέσα ήταν ανυπέρβλητα εμπόδια. Μέχρι και ο Στρατός μας πρόσφερε τις υπηρεσίες του με τη γνωστή, τότε, ΜΟΜΑ του για την ολοκλήρωση του έργου. Μόλις προς το τέλος των εργασιών χρησιμοποιήθηκε κι ένας μηχανολογικός ανελκυστήρας μερικών μέτρων για τη μεταφορά των υλικών, τα οποία γίνονταν με τα μουλάρια και λοιπά υποζύγια ζώα. Το έργο τελείωσε το 1960.
  • Τα επίσημα εγκαίνια/αποκαλυπτήρια του σημαντικού αυτού Μνημείου, στο «Βωμό της Ελευθερίας» των Νεοελλήνων, έγιναν με μεγαλοπρέπεια Εθνικής Εορτής, την 11η Ιουνίου 1961, παρουσία των βασιλέων Παύλου και Φρειδερίκης, όλων των μητροπολιτών της Ηπείρου και των όμορων περιοχών, πλήθους αξιωματούχων απ’ όλη την Ελλάδα και πολλών Ελλήνων απ’ όλο τον κόσμο.

 

 

  • Ο γράφων παρακολούθησε όλη την τελετή των αποκαλυπτηρίων του μνημείου από το τρανζιστοράκι του σε μια απευθείας μετάδοση από το τότε Ε.Ι.Ρ. (Εθνικόν Ίδρυμα Ραδιοφωνίας) ή του ραδιοσταθμού των Ενόπλων Δυνάμεων, δεν ενθυμούμαι ακριβώς. Πάντως, παρά την παρέλευση 58 χρόνων ενθυμούμαι έντονα την παρουσία στην τελετή, ως επισήμου, του Θρασύβουλου Τσακαλώτου, ε.α. αντιστρατήγου και πρέσβεως της Ελλάδας στο Βελιγράδι, γνωστός – σε πάμπολλους Έλληνες τότε και μέχρι σήμερα – ως ο νικητής των επιχειρήσεων στο Γράμμο και Βίτσι κατά τον Αύγουστο του 1949. Κάποιοι «προοδευτικοί –διανοούμενοι» αποφεύγουν τεχνηέντως να αναφέρονται σ’ αυτόν, όπως κάνουν, δυστυχώς, και για το ολοκαύτωμα του Χορού του Ζαλόγγου, για το οποίο αποφαίνονται κατηγορηματικά ότι πρόκειται για μύθο των Νεοελλήνων, και όχι για πραγματικό γεγονός.
  • Διάβασα στον ημερήσιο τύπο της γενέτειράς μου (ΘΕΣΠΡΩΤΙΚΗ) ότι με αφορμή τις εργασίες συντήρησης που επίκεινται στο Μνημείο, τοΊδρυμα του Μνημείου του Ζαλόγγου, δώρισε δύο πανομοιότυπα σε μικρογραφία μνημεία, στο Προεδρικό Μέγαρο το ένα και το άλλο στον Δήμο Ψυχικού, τα οποία κοσμούν ήδη τον κήπο του Προεδρικού Μεγάρου και την Υπαίθρια Γλυπτοθήκη του Δ. Ψυχικού!
  • Στα 58 χρόνια που πέρασαν από την κατασκευή του, το μνημείο έχει υποστεί σημαντικές φθορές και ιδιαίτερα ζημιές, όπως αποκολλήσεις λίθων και κονιαμάτων, οξειδώσεις, προσχώσεις κ.ά., που προκαλούνται από τη φθορά του χρόνου και από τα ακραία καιρικά φαινόμενα, π.χ. από κεραυνούς, καταιγίδες, πλημμύρες, κ.λπ.
  • Κλείνοντας θα ’θελα να «υπενθυμίσω» στους Έλληνες Πατριώτες Εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων της Παιδείας, όπως στους προορισμούς των σχολικών εκδρομών που προγραμματίζουν/επιλέγουν, ας μη ξεχνούν το Σούλι και το Ζάλογγο, δεν είναι πολύ μακριά το ένα από το άλλο. Μαθητές και συνοδοί θα αποζημιωθούν … ικανοποιητικά!
  • Στη συνέχεια θα διαβάσουμε την απάντηση που δόθηκε στους αρνητές του ολοκαυτώματος του Ζαλόγγου, ιδιαίτερα της κ. Ρεπούση κατά το έτος 2013:

 

«Εθνικός μύθος» ο χορός του Ζαλόγγου;

Την απάντηση την δίνει ο Eθνικός ποιητής μας Διον. Σολωμός (1798-1857):

Τες εμάζωξε εις το μέρος

του Ζαλόγγου το ακρινό

της ελευθεριάς ο έρως

τεςενέπνευσε χορό.

Τέτοιο πήδημα δεντο ’δαν

ούτε γάμοι ούτε χαρές

κι άλλες μέσα τους επήδαν

αθωότερεςζωές.

Τα φορέματα εσφυρίζαν

και τα ξέμπλεκα μαλλιά

κάθε γύρο που εγυρίζαν

από πάνω έλειπε μια …,κ.λπ.

 

Στην ανιστόρητη δήλωση της κ. Ρεπούση, η οποία χαρακτήρισε  τον χορό του Ζαλόγγου

εθνικό μύθο, απάντησαν μέχρι τώρα, με πειστικές αποδείξεις περί του μοναδικού ιστορικούολοκαυτώματος, αξιόλογοι Έλληνες ιστορικοί, Σύλλογοι και Ενώσεις Ελλήνων απ’ όλο τον κόσμο: Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ηπειρωτών διαμαρτυρήθηκε έντονα, τονίζοντας: «εμείς οι απόγονοι των ευεργετών του Ελληνικού Έθνους, δεν είμαστε διατεθειμένοι να δεχτούμε την εθνική προσβολή και ταπείνωση της αξιοπρέπειας καιυπερηφάνειάς μας»και ζητά από την κυρία να ζητήσει δημόσια συγγνώμη απ’ τον Μικρασιατικό-Ποντιακό  και Ηπειρωτικό Ελληνισμό.

Και ο κ. Σαράντος Καργάκος, έγκριτος ιστορικός , λογοτέχνης και λόγιος, απ’ την εφημερίδα «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» απάντησε στην κυρία με τους παραπάνω στίχους του Σολωμού. Σκληρή απάντηση έδωσε στην κυρία και η «Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδας», αλλά και πολλοί απλοί αγανακτισμένοι πατριώτες, όπως ο ελληνόψυχος θαλερός 89χρονος Παραμυθιώτης κ. Γρηγόριος Μάρκου, ο οποίος με επιστολή του στη Θεσπρωτική στις 22/23-06-2013 χαρακτηρίζει τη δήλωση της κυρίας «ΠΡΟΔΟΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ» και ζητά από τη Βουλή να πετάξει έξω  την εν λόγω κυρία που μολύνει την ιστορία μας. Της συνιστά μάλιστα να εγκαταλείψει την Ελλάδα, αφού την προδίδει.

Ο γράφων με καταγωγή από το Προδρόμι του Δήμου Σουλίου,  μένει «άφωνος» από το εύρος της απογοήτευσης, πικρίας και αγανάκτησης, που του προκαλούν τέτοιες ανιστόρητες δηλώσεις μέλους  του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Ακόμη και  ακραιφνείς Τούρκοι, Αλβανοί, κ.λπ.  ξένοι σέβονται την  ιστορία των Ελλήνων για την απόκτηση της ανεξαρτησίας τους.  Κατά τον ίδιο τρόπο «μύθος» μπορεί να είναι για την κυρία, και το Μεσολόγγι, η Αλαμάνα, η μονή Σέλτσου,oπύργος του Δημουλά ή ακόμη, και οι Θερμοπύλες!!!

 

Σημ.: Για τον πύργο του Δημουλά και τη μονή Σέλτσου θα διαβάσουμε σε επόμενα σημειώματα.

Νίκος Αθ. Μίνης, Θήβα 2013.

 

Νίκος Αθ. Μίνης