Γιάννης ΔελόγλουΓράφει ο Γιάννης Δελόγλου
j.deloglou@elliniki-gnomi.eu

Θεσσαλονίκη. Εξετάζοντας όλα εκείνα τα στοιχεία που μπορούν να ενώσουν τις διάφορες Εθνικότητες, που ζουν στην Μικρά Ασία και να βρουν το δρόμο της ελευθερίας και της ανεξαρτητοποίησής τους κάτω από το βάρος της γενικευμένης διοίκησης τής σημερινής Τουρκίας, μίλησε ο ιστορικός Μιχάλης Χαραλαμπίδης στην αίθουσα της Εύξεινο Λέσχης Θεσσαλονίκης, με θέμα: «Το Μικρά Ασία ενώνει, το Τουρκία εκβαρβαρίζει» από το ομώνυμο βιβλίο του.

Ο κ. Χαραλαμπίδης τόνισε μεταξύ άλλων: «Απέναντι λοιπόν, σε αυτή την αδύνατη μνήμη, οι Πόντιοι έχουν μια μνήμη χιλιετηρίδων. Ιστορική μνήμη με συνέχεια και έτσι ο εξισλαμισμένος Πόντιος στον Πόντο σήμερα, αλλά και ευρύτερα οι Πόντιο δεν μπορούν να ανεχθούν, όπως λίγο πολύ τους προτείνουν, το Τουρκικό κράτος, η επίσημη εκπαίδευση και η επίσημη γραμμή προπαγάνδας, ότι η ιστορία τους αρχίζει από το 1461, ή η ιστορία τους αρχίζει από το 1923 με τον Μουσταφά Κεμάλ. Δηλαδή προτείνουν σε αυτούς τους ανθρώπους, που είναι εξισλαμισμένοι να αφαιρέσουν αιώνες και χιλιετίες μιας πολύ ένδοξης ιστορίας. Έτσι λοιπόν, στο πεδίο αυτό της μνήμης είναι πολύ αδύναμη η Τουρκική ταυτότητα και είναι πολύ ισχυρή η μνήμη η Ποντιακή. Όπως επίσης είναι πολύ ισχυρός ο Ελληνικός μύθος σε σχέση με τον Τουρκικό μύθο στην περιοχή της Τραπεζούντας. Ο Τουρκικός μύθος χάνεται στην Κεντρική Ασία ενώ ο Ελληνικός μύθος είναι από τους πιο ισχυρούς μύθους της διαδικασίας αναγέννησης. Είναι ο πιο ισχυρός στον κόσμο. Πιστεύω ότι αυτός ο μύθος συνέβαλε πολύ στον σχηματισμό του Ελληνικού Έθνους, στον Ελληνικό χώρο. Σε αυτό το πεδίο δεν υπάρχει καμία σύγκριση.

Έχουμε πυκνότητα της ιστορίας. Σε λίγα μέρη στον κόσμο έχει τόση ισχυρή πυκνότητα της ιστορίας που αυτή απεικονίζεται στον τόπο. Αυτό είναι ένα στοιχείο που με βάζει σε πολύ μεγάλη κρίση στην Τουρκική ταυτότητα, ενώ αντίθετα τόπος για τους Ποντίους είναι το στοιχείο της άρνησής τους και η ισχυρή πυκνότητα της ιστορίας στον Πόντο είναι ένας από τους ισχυρούς παράγοντες που τροφοδοτεί την Εθνική τους αφύπνιση της Ποντιακής ταυτότητας, ενίσχυσής της και επικαιροποίησής της. Μπορεί να είναι εξισλαμισμένοι αλλά αυτοί βλέπουν με Ποντιακά μάτια την Αγία Σοφία της Τραπεζούντας. Βλέπουν με Ποντιακά μάτια την Παναγία Σουμελά. Με αυτά τα μάτια ερμηνεύουν αυτοί τον τόπο τους … Οι Πόντιοι προέρχονται από τα παρχάρια (εξοχή – βουνοπλαγιές), θαλασσάκρε, (ακροθαλασσιές -παραλίες). Είναι λαός εγκατάστασης και δημιουργίας, ενώ οι Τούρκοι προέρχονται από τις στέπες και είναι λαός νομάδων».

Παιχνίδι με τους καθρέφτες χαρακτηρίζει ο Μιχάλης Χαραλαμπιδης την τακτική τής ταυτότητας των Τούρκων: «Τους λέγαν ότι είστε Τούρκοι, τους είπαν είστε Οθωμανοί, μετά τους είπαν είστε Νεότουρκοι, τί ευτυχία να είσαι Τούρκος, τώρα τους λένε είστε Μουσουλμάνοι, Νεοθωμανοί. Είναι ένα παιχνίδι με τους καθρέφτες. Περί αυτού πρόκειται. Αυτά δημιούργησε αυτή η κατάσταση. Δεν είχε μέλλον και οι ίδιοι το καταλαβαίνουν. Δεν έχουν σταθερές ισορροπίες. Γι’ αυτό το Μικρά Ασία είναι μια νέα αρχιτεκτονική και ευέλικτη και υπέρβαση αυτής τής Σκύλας και της Χάρυβδης με τη δημιουργία μιας Ομοσπονδιακής Μικράς Ασίας, μιας πολυκεντρικής Μικράς Ασίας. Στα πλαίσια αυτά μπαίνει το ζήτημα του ονόματος αυτής της περιοχής. Η ανάκτηση δηλαδή του ιστορικού ονόματος, είτε με το όνομα Ανατολού. Γιατί στο όνομα της Τουρκίας και του Τουρκισμού, που ήταν, έγιναν όλα αυτά τα εγκλήματα. Γι’ αυτό τονίζω στο βιβλίο μου ότι η Τουρκία εκβαρβαρίζει ενώ το Μικρά Ασία ενώνει και βάζει μια διαδικασία αναγέννησής της».

Και κατέληξε ο ομιλητής: «Το κύριο ζήτημα είναι ο σεβασμός στο ιστορικό όνομα μιας περιοχής, γιατί η κάθε περιοχή έχει δικαίωμα να ονομάζεται με το ιστορικό της όνομα, όπως είναι το Μικρά Ασία ή το Ανατολία».