Προβλήθηκε στη Berlinale και τώρα κάνει πρεμιέρα σε γερμανικά σινεμά. Ένα ντοκιμαντέρ για την αμερικανίδα τραγουδίστρια-φαινόμενο Τίνα Τάρνερ.Μάταια η θρυλική σταρ Τίνα Τάρνερ προσπάθησε μια ζωή να αποτινάξει από πάνω προσωπικές τραγωδίες: την αδιάφορη μητέρα και τον πρώτο σύζυγό της που την κακοποιούσε. Το παρελθόν είναι πάντα παρόν. Πρωταγωνιστεί και στο ντοκιμαντέρ «Tina», το οποίο θα αρχίσει να προβάλλεται στη Γερμανία την Κυριακή 13 Ιουνίου, λόγω πανδημίας σε λίγους κινηματογράφους.

«Δεν ήταν μια καλή ζωή», λέει η αμερικανίδα τραγουδίστρα στην αρχή του ντοκιμαντέρ. Το απόσπασμα είναι από συνέντευξη στα τέλη της δεκαετίας του ΄80, όταν η Τίνα Τάρνερ ήταν σχεδόν 50 ετών. Λίγα χρόνια νωρίτερα ξεκινούσαν τα καλύτερα χρόνια της ζωής της. Η σόλο καριέρα της απογειώθηκε και παράλληλα γνώρισε την αγάπη της ζωής της, τον μουσικό παραγωγό Έρβιν Μπαχ. Είναι ζευγάρι εδώ και 35 χρόνια. Ζουν στην Ελβετία στην λίμνη της Ζυρίχης.

Οι σκηνοθέτες Νταν Λίντσεϊ και Τόμας Μακέι Μάρτιν δηλώνουν στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων ότι για τις ανάγκες του ντοκιμαντέρ συνομίλησαν με την Τίνα Τάρνερ 6-7 ώρες, «ξέθαψαν» ανέκδοτες φωτογραφίες, βίντεο και πολλές συναυλίες.

Όρεξη για ζωή παρά τα 80 της χρόνια

«Γνωρίσαμε τον άνθρωπο», λέει ο Νταν Λίντσεϊ τονίζοντας ότι η Τίνα Τάρνερ είναι απλός άνθρωπος και δεν συμπεριφέρεται σε καμιά περίπτωση σαν ντίβα: «Δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ της γυναίκας στη σκηνή και εκείνης που μιλά στην κάμερα στη λίμνη της Ζυρίχης». Όταν έγιναν τα γυρίσματα το 2019 η αμερικανίδα τραγουδίστρια πλησίαζε τα 80. Η ίδια απέπνεε μια πρωτοφανή δίψα για ζωή παρά την ασθένειά της. Ο σύζυγός της τής δώρισε το 2017 ένα νεφρό.

Σε πολλά αποσπάσματα από παλαιότερες συνεντεύξεις γίνεται εμφανές ότι η Τίνα Τάρνερ ήθελε να αφήσει πίσω της την πικρή ζωή των πρώτων 30-40 χρόνων της ζωής της. Το 1981 αποκαλύπτει για πρώτη φορά, μιλώντας στο περιοδικό People, ότι ο πρώην σύζυγός της και μουσικός Άικ Τάρνερ την κακοποιούσε σεξουαλικά.

Από τότε όμως το προσωπικό της δράμα έγινε αναπόσπαστο μέρος κάθε συνέντευξης: «Μοιάζει με κατάρα, γίνεται συνεχώς λόγος για το παρελθόν», δήλωνε η Τίνα Τάρνερ. Σύμφωνα με τον Τόμας Μακέι Μάρτιν «έχει πια βαρεθεί να την περιορίζουν μόνο σε αυτή την περίοδο της ζωής της». Και το ντοκιμαντέρ «Tina» αφιερώνει περισσότερο χρόνο στο παρελθόν και λιγότερο στα 40 χρόνια αναγνώρισης, επιτυχιών και δόξας που ακολούθησαν.

Η Τίνα Τάρνερ δεν θέλει πια κάμερες γύρω της

Γίνονται εκτενείς αναφορές στους γονείς που εγκατέλειψαν τη μικρή Τίνα και τα αδέρφια της σε μια ξαδέλφη τους, τη μητέρα, η οποία εμφανίστηκε μόνο όταν η κόρη της γνώρισε την επιτυχία και απέκτησε χρήμα. «Δεν με ήθελε, ποτέ δεν ήθελε να είμαι γύρω της, ήθελε μόνο την επιτυχία μου», λέει πικραμένη η Τίνα Τάρνερ.

Και μετά είναι και ο πρώην σύζυγος Άικ Τάρνερ. Η Τίνα Τάρνερ και ο γιός της Κρεγκ μιλούν για κακοποιήσεις και βιασμούς κοιτώντας φωτογραφίες από το παλιό τους σπίτι στις ΗΠΑ λίγο πριν αυτό πωληθεί. Το 2000 μια δημοσιογράφος ρώτησε τον Άικ Τάρνερ όχι ευθέως για τις κατηγορίες σεξουαλικής κακοποίησης αλλά για το πώς εισέπραττε ο ίδιος τη δυστυχία της. Κι εκείνος απάντησε: «Ειλικρινά δεν μπορώ να πω πώς ένιωθα γιατί ποτέ δεν γνώριζα τι αισθανόταν. Δεν ξλερω γιατί αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει. Ίσως ήταν δυσαρεστημένη επειδή είχα σχέσεις με άλλες γυναίκες».

«Δημιουργείται η εντύπωση ότι πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ για ψυχικά τραύματα. Στην πραγματικότητα όμως είναι μια ταινία για κάποιον που αναζητεί απεγνωσμένα την αγάπη», λέει ο Νταν Λίντσεϊ. Η Τίνα Τάρνερ βρήκε ασφαλές λιμάνι στον Γερμανό Έρβιν Μπαχ, ο οποίος εμφανίζεται στην οθόνη μισή ώρα πριν τελειώσει το ντοκιμαντέρ. Είναι 16 χρόνια νεότερός της και δηλώνει ακόμα και σήμερα ερωτευμένος. Γνωρίστηκαν στο αεροδρόμιο του Ντίσελντορφ. Μετά από σχέση σχεδόν 30 ετών αποφάσισαν να πουν το μεγάλο ναι και παντρεύτηκαν το 2013 στο σπίτι τους στην Ελβετία.

«Το ντοκιμαντέρ είναι ένα είδος αποχαιρετισμού», λένε οι σκηνοθέτες και προσθέτουν ότι η Τίνα Τάρνερ δεν θέλει πια κάμερες στη ζωή της. Το τραγούδι των τίτλων τέλους συνοψίζει τα πάντα σε τρεις λέξεις: «Simply the best».

Κριστιάνε Έλριχ, dpa

Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ