Θαυμαστές της Έκθεσης στους χώρους του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Γιάννης ΔελόγλουΓράφει ο Γιάννης Δελόγλου,
j.deloglou@elliniki-gnomi.eu.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Goethe-Institut διοργάνωσαν έκθεση ζωγραφικής από καλλιτέχνες της νοτιοανατολικής Ευρώπης όπου ζουν στο Βερολίνο στους χώρους τού Μουσείου από όπου περνούν καθημερινά εκατοντάδες θαυμαστών. Η διάρκεια της έκθεσης με γενικό τίτλο: «Berliner Zimmer» θα είναι μέχρι τις 26 Μαΐου 2011.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Silva Agostini που γεννήθηκε στα Τίρανα το 1979, Χάρις Επαμεινώνδα που γεννήθηκε στην Λευκωσία, Sejla Kameric που γεννήθηκε στο Σαράγιεβο, Kristina Leko που γεννήθηκε Zagreb το 1966, Dan Mihaltianu που γεννήθηκε στο Βουκουρέστι το 1954, Tanja Ostojic που γεννήθηκε το 1972 στη Σερβία, David Rych που γεννήθηκε το 1975 στο Innsbruck, Γιώργος Σαπουντζής που γεννήθηκε το 1976 στην Αθήνα, Ευανθία Τσαντίλα που γεννήθηκε το 1963 στη Θεσσαλονίκη, Nasan Tur τουρκικής καταγωγής που γεννήθηκε το 1974, Mariana Vassileva που γεννήθηκε το 1964 στη Βουλγαρία.

Ο Γερμανός Γενικός Πρόξενος Wolfgang Hoelscher-Obermayer με την Πρόεδρο του Μακεδονικού Μουσείου, Καθηγήτρια στο ΑΠΕΘ Δρ. Ξανθίππη Σκαρπιά-Heupel

Παρουσία πλήθους θαυμαστών και του Γενικού Προξένου της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη Wolfgang Hoelscher-Obermaier, η επιμελήτρια της εκθέσεως Birgit Hoffmeister τόνισε «Πρόθεση της έκθεσης είναι να διερευνήσει πέρα από την αισθητική του έργου τους και την πολιτική και κοινωνική στάση των ιδίων των καλλιτεχνών απέναντι στη χώρα τους, καθώς και τη θέση τους μέσα στο ευρωπαϊκό περιβάλλον. Η κατάσταση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη αναφορικά με το διεθνές περιβάλλον άλλαξε πολύ τα τελευταία χρόνια. Η αισθητή αφύπνισε στην καλλιτεχνική σκηνή αυτών των χωρών φανερώνεται στη γεμάτη αυτοπεποίθηση παρουσία τους που αντανακλά στο έργο τους μια νέα στάση απέναντι τόσο στη χώρα τους όσο και στην ίδια την τέχνη. Η έκθεση ασχολείται με ζητήματα ταυτότητας σε μια άμεση αναφορά στο παρόν μιας κοινωνίας που ωστόσο συχνά ορίζεται μέσα από το παρελθόν της. Σε αυτή τη γωνιά των καλλιτεχνών το παρελθόν αντικατοπτρίζεται στο παρόν δημιουργώντας μια εικόνα, στην οποία οι διάφορες εποχές αλληλοεπικαλύπτονται. Τα σημεία θραύσης και οι αντιφάσεις στη σχέση αυτών των γενιών με το παρελθόν της χώρας τους θεματοποιούνται σε μια ταυτόχρονη, πρωτότυπη αντιπαράθεση με τις άμεσες πραγματικότητες της σημερινής κοινωνίας. Εκεί έγκειται και το αυθεντικό στοιχείο στα έργα αυτών των καλλιτεχνών – έργα που μιλούν για το επερχόμενο ή το περασμένο καθώς επεξεργάζονται τη μνήμη με αυτοπεποίθηση, χιούμορ και κριτική.»

Από αριστερά: Ο Διευθυντής του Goethe-Institut Peter Panes, η διερμηνέας Δρ. Ανθή Wiedenmayer, η Επιμελήτρια της Εκθέσεως Birgit Hoffmeister και η Πρόεδρος του Μακεδονικού Μουσείου Δρ. Ξανθίππη Σκαρπιά-Heupel

Η πρόεδρος του Μακεδονικού Μουσείου, καθηγήτρια στο ΑΠΘ Δρ. Ξανθίππη Σκαρπιά-Heupel τόνισε: «Για τη συγκεκριμένη θεαματική έκθεση, το «Βερολινέζικο δωμάτιο» προσεγγίζεται με καθαρά μεταφορική, επί της ουσίας, διάσταση και βέβαια σε συνάρτηση με την ίδια την πόλη του Βερολίνου, τη μεγάλη πόλη του πολιτισμού. Γιατί η πόλη αυτή, ήδη από την εποχή του Μεγάλου Φρειδερίκο IV (1712-1786), φιλότεχνου, μεταρρυθμιστή ηγεμόνα, στηριγμένου στις αρχές του Διαφωτισμού, γνώρισε ριζοσπαστικές καινοτομίες στην οικονομική, στην κοινωνική και στην πολιτιστική ανάπτυξη, που συνεχίστηκαν με τον καθορισμό της ως πρωτεύουσας της αυτοκρατορίας (1871) μέχρι το 1930. Η πολιτιστική ζωή της πόλης, παρά τις ιστορικές αντίξοες συνθήκες, γνώρισε εξαιρετική άνθιση και λειτούργησε σαν αντίπαλο δέος του Παρισιού, ως ένας ιδιαιτέρου μεγέθους πολιτιστικός πόλος έλξης και προσφοράς».

Ο διευθυντής του Goethe-Institut στη Θεσσαλονίκη κ. Peter Panes με την βοήθεια της διερμηνέας Δρ. Ανθής Wiedenmayer τόνισε: «Τα Βαλκάνια, χώρος συγκρουσιακών φορτίσεων για την πολυεθνική και πολυπολιτισμική Νοτιοανατολική Ευρώπη και μέχρι πρότινος τόπος, των νεότερων πολεμικών αντιπαραθέσεων σε ευρωπαϊκό έδαφος, αποτελούν μέχρι σήμερα σημείο εκκίνησης και προορισμού μεταναστευτικών κινημάτων καθώς και γεωγραφική πατρίδα δέκα καλλιτεχνών, τα έργα των οποίων γειτονεύουν κάτω από την κοινή σκέπη αυτής της έκθεσης. Το «Berliner Zimmer» τολμά να τεντώσει ένα τόξο από το Βερολίνο στην Νοτιοανατολική Ευρώπη και τούμπαλιν, καθώς ανοίγει για δέκα καλλιτέχνες από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, που ζουν και εργάζονται στο Βερολίνο, χώρους έκφρασης της προσωπικής αντιπαράθεσής τους με την κατάσταση από την οποία προέρχονται, στην οποία έχουν αφιχθεί και από την οποία αναχωρούν. Στόχος είναι αυτή η έκθεση να ταξιδέψει σε εκείνες τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, οι επιρροές των οποίων αποτυπώνονται στους καλλιτέχνες και τα έργα τους».

Ο Γερμανός Γενικός Πρόξενος Wolfgang Hoelscher-Obermayer με Γερμανούς θαυμαστές στην Έκθεση
Θαυμαστές της Έκθεσης στους χώρους του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Και ο Γενικός Πρόξενος Wolfgang Hoelscher-Obermayer επισημαίνει: «Τα έργα απηχούν το διάλογο και τη σχέση των καλλιτεχνών με την παλιά και την καινούρια τους πατρίδα, την ένταση μεταξύ παρόντος και παρελθόντος. Είναι μια αξιοθαύμαστη πρωτοβουλία που δίνει διδάγματα, που ενώνει λαούς».

 


 

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Εγνατία 154 (εντός ΔΕΘ),
546 36 Θεσσαλονίκη

Ώρες λειτουργίας:
Τρίτη-Πέμπτη-Σάββατο, 10.00-18.00
Τετάρτη, 10.00-22.00,
Παρασκευή, 10.00-19.00
Κυριακή, 11.00-15.00,
Δευτέρα κλειστά