Γαλλία: Η Κύπρος μεταξύ Βυζαντίου και Δύσης

Γαλλία: Γράφει η Αγγελίνα Ιορδάνου.

Η έκθεση με τίτλο «Chypre entre Byzance et lOccident, IVeXVIe siècle» (Η Κύπρος μεταξύ Βυζαντίου και Δύσης, 4ος – 16ος αιώνας) που εγκαινιάστηκε στις 26 Οκτωβρίου στο Λούβρο θα παραμείνει ανοιχτή ακόμη λίγες μέρες, μέχρι τις 28 Ιανουαρίου 2013. Η εκδήλωση αυτή ήταν μία από τις μεγαλύτερες που οργανώθηκαν  στα πλαίσια της Κυπριακής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε συνεργασία με το Τμήμα αρχαιοτήτων Κύπρου και άλλα μουσεία της Ευρώπης. Στόχος της έκθεσης είναι η ανάδειξη μίας σημαντικής αλλά λιγώτερο γνωστής περιόδου της μεσαιωνικής και βυζαντινής ιστορίας της Κύπρου, με αφετηρία  το 395 μ.χ. δηλ. τον 4ο αιώνα που αποτελεί τον πρώτο βυζαντινό αιώνα, κατά τον οποίο θριάμβευσε η νέα Χριστιανική θρησκεία στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία μέχρι την κατάληψη της Κύπρου από τους Οθωμανούς το 1571.

Τα 150 εκθέματα  επιλέχθηκαν με βάση την αισθητική τους ομορφιά αλλά και  με σκοπό να ρίξουν καινούριο φως στον τομέα της ιστορίας της τέχνης και των σχημάτων. Αρκετά απο αυτά παρουσιάζονται στο εξωτερικό για πρώτη φορά και ο επισκέπτης ανακαλύπτει μέσα από τα αριστουργήματα της βυζαντινής τέχνης την πολυμορφία του κυπριακού πολιτισμού. Αντικείμενα από την αρχιτεκτονική και τη θρησκεία όπως εικόνες και άλλα λατρευτικά αντικείμενα  από τις διάφορες περιόδους με έμφαση στην τεχνοτροπία και τις διάφορες επιδράσεις.

Εκκλησιαστικές εικόνες, χειρόγραφα, γλυπτά, είδη αργυροχοΐας και κεραμική (συνολικά 150 αντικείμενα) αφηγούνται την ιστορία της τέχνης της περιόδου αυτής που χαρακτηρίζεται από έντονες αντιθέσεις. Από τον 4ο αιώνα – δηλ.τον πρώτο βυζαντινό αιώνα, κατά τον οποίο θριάμβευσε η νέα Χριστιανική θρησκεία στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία – μέχρι την κατάληψη της Κύπρου από τους Οθωμανούς το 1571, αναπτύχθηκαν νέες μορφές τέχνης στην Κύπρο.

Οι επισκέπτες  μπορούν να θαυμάσουν ανάμεσα σε άλλα, το πανέμορφο μωσαïκό του Αγίου Ματθαίου,  τον περίφημο θησαυρό της κατεχόμενης Λάμπουσας που αποτελείται από εννέα ασημένια πιάτα με παραστάσεις από τη ζωή του Δαβιδ,  κατασκευασμένα σε εργαστήριο της Κωνσταντινούπολης το πρώτο μισό του 7ου αιώνα ή ακόμη την εικόνα του Αγίου Μάμα καβάλα πάνω στο λιοντάρι που είναι και η αφίσα της έκθεσης.