Μιλά σήμερα στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΝΩΜΗ ο κ. Νίκος Φλώρος, γνωστός και καταξιωμένος παγόσμια Έλληνας καλλιτέχνης στον οποίο ανατέθηκε για την 30η επέτειο από το θάνατό της Πριγκίπισσας Grace Kelly, να δημιουργήσει γλυπτό

Συνέντευξη στον Αποστόλη Ζώη

«Ως έλληνας καλλιτέχνης παρουσιάζω αυτήν την δουλειά, γιατί η χώρα μου με έχει ανάγκη σήμερα και πρέπει να την κάνω όσο μπορώ υπερήφανη με τον δικό μου τρόπο και να δείξω ότι η ΕΛΛΑΔΑ, παρόλο την οικονομική κρίση, είναι μία χώρα που συνεχίζει να δίνει το παρόν στον πολιτισμό, ενεργά». Αυτό δηλώνει σήμερα στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΝΩΜΗ ο κ. Νίκος Φλώρος, γνωστός και καταξιωμένος παγόσμια Έλληνας καλλιτέχνης. Προσκεκλημένος από το Πριγκιπάτο του Μονακό, ο γνωστός και καταξιωμένος καλλιτέχνης Νίκος Φλώρος, για να τιμήσει τη Πριγκίπισσα του Μονακό Grace Kelly, δημιούργησε και εξέθεσε σε μία μοναδική παρουσίαση ένα εντυπωσιακό γλυπτό νυφικό, εμπνευσμένο από το αυθεντικό νυφικό που φορούσε στο γάμο της με τον Πρίγκιπα Rainier. Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο Νίκος Φλώρος είναι ο μοναδικός καλλιτέχνης σε όλο τον κόσμο, στον οποίο ανατέθηκε για την 30η επέτειο από το θάνατό της Πριγκίπισσας Grace, να δημιουργήσει γλυπτό στην εξαιρετική αυτή ατομική έκθεση. Το γλυπτό, διαστάσεων 1,87μ χ 1,5 μ και με την ουρά του να φτάνει τα 5 μέτρα, παρουσιάστηκε μαζί με άλλα έργα του καλλιτέχνη σε ειδικά αφιερωμένη αίθουσα του Μουσείου. Για τη δημιουργία αυτής της εξαίσιας  τουαλέτας χρειάστηκε ο γλύπτης 4.000 κουτάκια Coca Cola και τρία χρόνια εργασίας. Στο ιδιαίτερο αυτό γλυπτό, ο Νίκος Φλώρος εμπνευσμένος από την περίφημη λεπτή δαντέλλα του αυθεντικού νυφικού, χρησιμοποίησε μία ιδιαίτερα λεπτή και περίπλοκη ύφανση του υλικού.  Χάρις στην ειδική επεξεργασία του το νυφικό αναδεικνύει τη δαντέλα στο μπούστο και στην ουρά, με όλες τις εντυπωσιακές λεπτομέρειες όπως το δέσιμο της ζώνης.

Ο Νίκος Φλώρος σπούδασε στη Δραματική Σχολή Αθηνών. Παρακολούθησε ζωγραφική στην Ecole des Beaux Arts στο Παρίσι, καθώς και κλασσικό πιάνο στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών. Ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη και τα γλυπτά του βρίσκονται σε Μουσεία και ιδιωτικές συλλογές. Τα γλυπτά κοστούμια του Νίκου Φλώρου αποτελούν μοναδικά, αυθεντικά σχέδια, χειροποίητα και κατασκευάζονται από κουτιά αλουμινίου, τα οποία μετασχηματίζονται σε ένα υλικό, τύπου υφάσματος. Αυτή η μέθοδος δημιουργήθηκε από το Νίκο Φλώρο, για την οποία πήρε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το 2003.

Η συνέντευξη

Μπορείτε να μας πείτε τι αποτελεί για σας η έκθεση στο  στο National Museum of Women in the Arts, Washington D.C.; Πόσο σημαντική κατά τη γνώμη σας είναι για τον ελληνισμό γενικότερα σε αυτή τη δύσκολη περίοδο;

«Είναι μεγάλη μου τιμή να παρουσιάσω έργα μου σένα από τα σημαντικότερα μουσεία της Αμερικής, σε μία ατομική έκθεση για την Γκρέις Κέλλυ. Η πρόταση μου έγινε από το Μονακό πριν από δύο έτη, να δημιουργήσω κάτι ειδικά για τα 30 χρόνια από τον θάνατο της Πριγκίπισσας Γκρέις. Και επιλέχθηκα ως ο μοναδικός καλλιτέχνης από όλον τον κόσμο να ξεκινήσει μέσα από αυτήν την έκθεση τον εορτασμό των 30 χρόνων. Ως έλληνας καλλιτέχνης παρουσιάζω αυτήν την δουλειά, γιατί η χώρα μου με έχει ανάγκη σήμερα και πρέπει να την κάνω όσο μπορώ υπερήφανη με τον δικό μου τρόπο και να δείξω ότι η ΕΛΛΑΔΑ, παρόλο την οικονομική κρίση, είναι μία χώρα που συνεχίζει να δίνει το παρόν στον πολιτισμό, ενεργά».

Μπορείτε μας αναφέρετε αναλυτικά για το γλυπτό για την 30η επέτειο από το θάνατο της Πριγκίπισσας Grace; Πώς έχει δημιουργηθεί;

«Το έργο που δημιούργησα για την Πριγκίπισσα Γκρέις Κέλλυ είναι ένα έργο που με δυσκόλεψε αρκετά, γιατί αποτελείτε από 4000 κουτάκια αναψυκτικών, τα οποία έχουν συνδεθεί με μια δική μου τεχνική σένα μεταλλικό ύφασμα, δουλεύοντας επί 3 χρόνια πάνω σ’αυτό για να φτάσω στο τελικό αποτέλεσμα και την ολοκλήρωση του. Τα έργα πρέπει να σου δημιουργούνε την αίσθηση της αρμονίας και να αισθάνεσαι πιο κοντά στο κάλος. Δεν θέλω να προβληματίζω τον κόσμο, τι είναι αυτό που βλέπουνε. Κάποτε μου είχε πει σε μία έκθεση μου η Ντόλη Γουλανδρή, που είχε έρθει να δει τα έργα μου, ότι δεν θέλω να μου εξηγήσετε από τι είναι φτιαγμένα, αφήστεμε να ταξιδέψω σε αυτό που βλέπω. Είναι ξέρετε σαν να βλέπετε μια εικόνα σε ένα μοναστήρι και να σκέφτεστε ότι είναι από αυγό φτιαγμένη. Εγώ δεν μένω στο υλικό αλλά το χρησιμοποιώ να εκφράζω ιδέες».

Πώς βλέπετε το μέλλον της χώρας μέσα από τέτοιες επιτυχίες; Αρκούν ή πρέπει να υπάρξει μια γενικότερη κινητοποίηση από τον ελληνισμό;

«Παρόλο που ζω πολλά χρόνια στο εξωτερικό διατηρώ την ταυτότητα μου ως έλληνας καλλιτέχνης παρόλο που μου ζητήθηκε πολλές φορές να το αλλάξω αυτό. Το να είσαι έλληνας σημαίνει πολλά για μένα. Είναι μια ευθύνη πολιτισμού, φέρεις μέσα στο DNA σου τον Όμηρο, την μνήμη της σοφίας».

Εκτιμάτε πώς για αυτή την αρνητική εικόνα της χώρας υπεύθυνοι είναι μόνο οι πολιτικοί; Ή και οι πολίτες έχουν μερίδιο ευθύνης; Μήπως έχουμε αφεθεί στην καλοπέραση μέσα από δάνεια;

«Όλοι οι έλληνες έχουμε την ευθύνη αυτή και πρέπει να είμαστε ευγνώμονες του πολιτισμού μας και δεν μιλάω για έναν πολιτισμό νεκρό, αλλά έναν ζωντανό που συνεχίζει να δημιουργεί ακόμα και μέσα από τις στάχτες του! Ο ελληνισμός που περνάει σήμερα αυτές τις δύσκολες στιγμές, πρέπει να σκεφτείτε ότι όλοι μας, όσοι είναι έλληνες και έχουνε ελληνική παιδία θα δημιουργήσουμε ξανά μέσα από τις στάχτες μας σαν τον μυθικό Φοίνικα που αναγεννιόταν συνέχεια. Αν δεις τα μάρμαρα των αρχαίων ναών μας και τα παρατηρήσεις προσεκτικά είναι καμένα από καταστροφές αλλά στέκονται με υπερηφάνεια, έτσι και εμείς σήμερα πρέπει να σταθούμε στα πόδια μας και να δημιουργήσουμε ένα καινούργιο μέλλον με βάση τον πολιτισμό και όχι το life style που ζούσαμε τα τελευταία χρόνια και μας οδήγησε στην καταστροφή».

Είστε αισιόδοξος;

«Είμαι αισιόδοξος παρόλο τα σοβαρά προβλήματα που περνάει η Ελλάδα, γιατί αρχίζει να ξεκαθαρίζει το τοπίο να δούμε λίγο τι είμαστε πραγματικά, να σκεφτόμαστε πριν πράξουμε, να ενηλικιωθούμε και να αναλάβουμε επιτέλους τις ευθύνες μας».

Εκτιμάτε πώς δεν πήγαι άλλο αυτή η κατάσταση;

«Δεν πήγανε άλλο πιστεύω. Ας ξαναβρούμε το φιλότιμο μας και ας μην είμαστε κουτοπόνηροι και να νοιαζόμαστε μόνο αν περνάει καλά ο εαυτός μας. Έτσι ή αλλιώς η  ΕΛΛΑΣ ποτέ δεν πεθαίνει!».

Ποια τα μελλοντικά σας σχέδια στο πλαίσιο της έκθεσης; Θα φιλοξενηθεί και στο Μονακό;

«Τα επόμενα σχέδια μου είναι μια σειρά έργων πάνω στα γλυπτά του Παρθενώνα, ειδικότερα αυτά που βρίσκονται στο βρετανικό μουσείο, ο Φειδίας είναι ο μεγαλύτερος Δάσκαλος! Χαίρομαι που είμαι έλληνας και μπορώ να το προσεγγίσω. Όσο για το έργο της Πριγκίπισσας Γκέις Κέλλυ θα μεταφερθεί στο Μονακό, αλλά εγώ θέλω να παρουσιαστεί και στην Αθήνα».

Εν κατακλείδι;

«Αυτό είναι Ελλάδα, ότι κάνεις δεν μπορεί να σου πάρει τον πολιτισμό αλλά τον μεταφέρεις ανά τον κόσμο όπως γινόταν πριν χιλιάδες χρόνια, ακόμα και σήμερα το ίδιο κάνουμε. Εμείς ως λαός δεν είχαμε και ούτε κάναμε τα στρατόπεδα συγκεντρώσεων τα κρεματόρια μουσεία μας, όπως άλλοι! Τέλος η έκθεση μου για την Πριγκίπισσα Γρέις Κέλλυ, είναι αφιερωμένη σε δύο George! Στον George Best Costacos και στον πατέρα μου, που έφυγαν νωρίς από κοντά μου αλλά είναι μέσα στην καρδιά μου να μου δίνουν δύναμη να συνεχίζω».