Ημερίδα με θέμα: «Ημέρα Σταδιοδρομίας Εφαρμοσμένων Τεχνών-Από το χαρτί και το μολύβι στην ψηφιακή εικόνα»

Από αριστερα προς δεξιά Βασιλική Πάντου-διακοσμήτρια, Σπύρος Θεοδώρου-γραφίστας, Βασιλική Παππά-υπεύθυνη του ΚΕΣΥΠ Ηγουμενίτσας, Βασιλική Ζώη-τεχνικός συντήρησης έργων τέχνης, Αντώνης Παπαλάμπρου-φωτογράφος, Παρασκευή Χρυσικού - καθηγήτρια ΠΕ08.

Της  Άννας  Γιαρματζίδου, Κοινωνιολόγου.

 

To  Σάββατο 22 Φεβρουαρίου  και ώρα 19.30 η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσπρωτίας και το ΚΕΣΥΠ Ηγουμενίτσας διοργάνωσαν ημερίδα με θέμα: «Ημέρα Σταδιοδρομίας Εφαρμοσμένων Τεχνών-Από το χαρτί και το μολύβι στην ψηφιακή εικόνα»  στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας στην αίθουσα «Σωτήρης Δάκαρης».

  Η κ. Βασιλική Παππά, Μsc Υπεύθυνη του ΚΕΣΥΠ αφού χαιρέτησε τους παριστάμενους, εξήγησε τι είναι το Κέντρο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού  και ποιο είναι το έργο του.  Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, στόχος του είναι «η δημιουργία σκεπτόμενων ανθρώπων, η ψυχολογική στήριξη και η εξατομικευμένη βοήθεια και απόκτηση ρεαλιστικής εικόνας με την αγορά εργασίας».

 Στη συνέχεια πήρε το λόγο ο κ. Σπύρος Θεοδώρου-Γραφίστας στο επάγγελμα ο οποίος ανέλυσε την έννοια της γραφιστικής τονίζοντας ότι είναι μια διαδικασία όπου μέσω των πληροφοριών μεταβιβάζεται ένα μήνυμα, αποδίδεται έκφραση στο συναίσθημα, ενισχύεται η βελτίωση του κειμένου. Για να γίνει κάποιος γραφίστας  εισάγεται στο τμήμα γραφικών τεχνών, όπου διδάσκεται η θεωρία της γραφιστικής, η ιστορία της τέχνης, τεχνικές marketing. Επίσης, γραφιστική μπορεί να σπουδάσει κάποιος τόσο σε δημόσια όσο και σε ιδιωτικά ΙΕΚ καθώς και σε ξένα πανεπιστήμια. Ο γραφίστας μπορεί να εργασθεί ενδεικτικά σε εκδοτικούς οίκους, εφημερίδες, περιοδικά, εταιρείες κατασκευής ιστοσελίδων.

 Κατόπιν, η κ. Παππά παρουσίασε τον κ. Αντώνη Παπαλάμπρου, φωτογράφο, ο οποίος φοίτησε στη σχολή του Λυκούργου Σταυράκου. Επί σειρά ετών, η σχολή Σταυράκου αποτέλεσε και αποτελεί το θεμέλιο της κινηματογραφικής εκπαίδευσης και από την καθηγητική έδρα πέρασαν ονόματα όπως  ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Μίνως Βολανάκης και πάρα πολλοί άλλοι. Ο κ. Παπαλάμπρου αναφέρθηκε στο γιατί φωτογραφίζει. Φωτογραφίζει γιατί πίσω από τη μηχανή γνώρισε έναν κόσμο διαφορετικό, γιατί αποθανατίζει τη στιγμή. Έκανε μια αναφορά στην ασπρόμαυρη φωτογραφία και στην πρώτη  έγχρωμη φωτογραφία το 1861 από τον Τζέιμς Κλερκ. Στην  συνέχεια αναφέρθηκε στις φωτογραφίες που έχουν αφήσει ιστορία, όπως,  εκείνη που σχετίζεται με την πυρηνική βόμβα της Χιροσίμα, τη γλώσσα του Αϊνστάιν, της  Μαίριλυν Μονρόε, το χτύπημα στους δίδυμους πύργους. Αναφορά έγινε επίσης και στην ψηφιακή μηχανή καθώς και στις  τεράστιες δυνατότητες επεξεργασίας που έχει στον υπολογιστή. Το μειονέκτημά της είναι ότι υπάρχει κίνδυνος να διαγραφούν όλες οι φωτογραφίες. Φωτογραφία μπορεί κάποιος να σπουδάσει στο αντίστοιχο τμήμα του ΤΕΙ Αθηνών καθώς και σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ. Ο κ. Παπαλάμπρου τόνισε ιδιαίτερα πώς ένας  φωτογράφος είναι καλός στη δουλειά του, όταν μπορεί να χειρίζεται το φως, όταν γνωρίζει ιστορία της τέχνης, όταν βλέπει ταινίες, όταν ταξιδεύει, όταν μπορεί να ονειρεύεται. Ο ίδιος επίσης πρόβαλε δικές του φωτογραφίες γάμου όπου οι φωτογραφίες δεν είναι τυποποιημένες αλλά έργα τέχνης.

  Στη συνέχεια μίλησε η κ. Βασιλική Πάντου –διακοσμήτρια, απόφοιτη της σχολής Βακαλό. Το 2006 ανοίγει το δικό της γραφείο και έκτοτε συνεχίζει να εργάζεται στο χώρο της διακόσμησης. Για να γίνει κάποιος διακοσμητής μπορεί να δώσει εξετάσεις στο τμήμα Αρχιτεκτονικής και Διακόσμησης του ΤΕΙ Αθηνών. Τα μαθήματα που διδάσκονται είναι Ελεύθερο και Διακοσμητικό Σχέδιο, ιστορία της τέχνης, αρχιτεκτονική σύνθεση, φωτογραφία, στοιχεία γραφιστικής. Ο διακοσμητής συνέχισε η κ. Πάντου πρέπει να επισκέπτεται γκαλερί και μουσεία και να παρακολουθεί τις εξελίξεις. Μπορεί  ενδεικτικά να ασχολείται με την επιμέλεια εμπορικής βιτρίνας, με την οργάνωση και διακόσμηση εκδηλώσεων. Ο διακοσμητής απαραίτητα επιβάλλεται να διαθέτει καλό γούστο, εξωστρέφεια και προσαρμοστικότητα.

 Η κ. Παππά ανέπτυξε στη συνέχεια το επάγγελμα του μηχανικού δομικών έργων. Ο μηχανικός δομικών έργων ανέφερε ότι ασχολείται με τη μελέτη και επίβλεψη πάσης φύσεως κτιριακών έργων. Μπορεί να εργασθεί σε τεχνικά γραφεία, σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, σε κατασκευαστικές εταιρείες, σε αρχιτεκτονικές εταιρείες, σε  γραφεία ηλεκτρολόγων μηχανικών, σε  υπηρεσίες συντήρησης αρχαιοτήτων.

 Το επάγγελμα του εικονογράφου-σκιτσογράφου παρουσιάστηκε από την κ. Παρασκευή Χρυσικού-καθηγήτρια Καλλιτεχνικών ΠΕ08. Η κ. Χρυσικού επεσήμανε ότι οι εικόνες βγάζουν συναίσθημα και ότι  ο εικονογράφος μπορεί να εργασθεί τόσο σε εφημερίδες όσο και σε περιοδικά ενώ αναφέρθηκε στη δουλειά σημαντικών εικονογράφων-σκιτσογράφων όπως είναι οι:  Κυριακόπουλος Γιάννης –κατά κόσμο ΚΥΡ, ο Θεοδόσης Βρανάς, ο Γιάννης Ιωάννου, ο Καρκ-γελοιογραφικές προσωπογραφίες, ο Σπύρος Δερβενώτης-κοινωνική γελοιογραφία, ο Γιάννης  Καλαϊτζής-πολιτική γελοιογραφία. Επίσης,  εικονογράφος μπορεί να εργασθεί σε εικονογραφήσεις παιδικών βιβλίων, επιστημονικών και διδακτικών βιβλίων και τουριστικών οδηγών.

 Στη συνέχεια η κ. Χρυσικού αναφέρθηκε στο επάγγελμα του animator όπου εργάζεται σε εταιρείες παραγωγής πολυμέσων. Προτεινόμενες σχολές  είναι οι σχολές καλών τεχνών στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Φλώρινα όπου διδάσκεται η ιστορία  της τέχνης, η θεωρία του χώρου, υλικά και τεχνολογία υλικών, εισαγωγή στη φιλοσοφία και αισθητική. Επίσης τα ΙΕΚ Ακμή και Ωμέγα, η σχολή Ορνεράκη όπου διδάσκεται ελεύθερο σχέδιο, ιστορία του σκίτσου, σκηνοθεσία.

Η κ. Παππά συμπλήρωσε για το επάγγελμα του animator, ένα επάγγελμα όπου δημιουργεί και ζωντανεύει χαρακτήρες . Ο animator, είναι υπεύθυνος για το σενάριο, για το μοντάζ, για τη μουσική επένδυση. Γνωρίζει πώς να δημιουργεί κινούμενες εικόνες, τις βασικές λήψης και εκτύπωσης φωτογραφίας, τις βασικές τεχνικές αφήγησης και σκηνοθεσίας. Μπορεί να εργασθεί ενδεικτικά σε εταιρείες σχεδιασμού και σε κινηματογραφικούς οργανισμούς.

 Στη συνέχεια μίλησε η κ. Βασιλική Ζώη-τεχνικός συντήρησης και αποκατάστασης έργων τέχνης. Ο συντηρητής έργων τέχνης επιμελείται την αποκατάσταση των φθορών που επιφέρει ο χρόνος και  παρατείνει τη ζωή των αρχαιολογικών αντικειμένων. Αρχή του συντηρητή είναι η ελάχιστη επέμβαση και η αντιστρεψιμότητα. Για να γίνει κάποιος συντηρητής έργων τέχνης επιβάλλεται στις πανελλήνιες εξετάσεις να εξετασθεί πέραν των άλλων μαθημάτων και στο γραμμικό και ελεύθερο σχέδιο ενώ  η διάρκεια των σπουδών είναι οκτώ εξάμηνα. Το τελευταίο εξάμηνο περιλαμβάνει πρακτική άσκηση σε χώρους εφαρμογής. Ένας συντηρητής μπορεί να εργασθεί σε πινακοθήκες και μουσεία ενώ όπως  χαρακτηριστικά είπε η κ. Ζώη «μπορεί να φοράει γάντια όπως ένας γιατρός και φόρμα και ταυτόχρονα να κάνει δουλειά οικοδόμου».

Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ότι η εκδήλωση ήταν επιτυχημένη γιατί ήταν εμφανές ότι όλοι οι ομιλητές αγαπούσαν αυτό που κάνουν και επιπλέον ενημέρωσαν  τους μαθητές για επαγγέλματα που ίσως τους ενδιαφέρουν. Τέτοιου είδους εκδηλώσεις καλό θα ήταν να γίνονται και σε σχολεία όπου η επικοινωνία με τους μαθητές θα είναι πιο άμεση.

Καλή συνέχεια στο έργο της κυρίας Παππά που είναι υπεύθυνη στο ΚΕΣΥΠ Ηγουμενίτσας. Η κοινωνία μας χρειάζεται ανθρώπους δημιουργικούς, που να αγαπούν και να ενδιαφέρονται για τους νέους .

 

Από αριστερα προς δεξιά Βασιλική Πάντου-διακοσμήτρια, Σπύρος Θεοδώρου-γραφίστας, Βασιλική Παππά-υπεύθυνη του ΚΕΣΥΠ Ηγουμενίτσας, Βασιλική Ζώη-τεχνικός συντήρησης έργων τέχνης, Αντώνης Παπαλάμπρου-φωτογράφος, Παρασκευή Χρυσικού - καθηγήτρια ΠΕ08.
Από αριστερα προς δεξιά Βασιλική Πάντου-διακοσμήτρια, Σπύρος Θεοδώρου-γραφίστας, Βασιλική Παππά-υπεύθυνη του ΚΕΣΥΠ Ηγουμενίτσας, Βασιλική Ζώη-τεχνικός συντήρησης έργων τέχνης, Αντώνης Παπαλάμπρου-φωτογράφος, Παρασκευή Χρυσικού – καθηγήτρια ΠΕ08.