Θεσσαλονίκη

Γράφει ο Γιάννης Δελόγλου

Στις πατρογονικές τους εστίες ,στον πολιτισμό και τη δόξα της άλλοτε κραταιάς Θράκης και στις Αλησμόνητες πατρίδες βρέθηκαν με την σκέψη τους για κάποιες ώρες όσοι είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν την χειμαρρώδη ομιλία του πρωτοπρεσβύτερου του Οικουμενικού Θρόνου, καθηγητή στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ,Αιδεσιμολογιώτατου Θεοδώρου  Ζήση ,στην αίθουσα εκδηλώσεων της Θρακικής Εστίας.

Η εκδήλωση μνήμης και γνώσης διοργανώθηκε από την Αδελφότητα Κομοτηναίων  Θεσσαλονίκης «Η ΡΟΔΟΠΗ» που από το 1973 που ιδρύθηκε αποτελεί και είναι μια ζεστή πατριωτική αγκαλιά για όλους εκείνους που ζουν στην συμπρωτεύουσα ,αλλά και σε πολλούς φίλους νοσταλγούς και λάτρεις της ιστορίας .

Ο πρόεδρος της Αδελφότητας ,στρατηγός  ε.α. κ. Γιάννης Φωτιάδης αφού ευχαρίστησε τους παραβρισκομένους , μεταξύ των οποίων ήταν ο εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Θρακικών Συλλόγων κ. Σπύρος Φωτακίδης ο καθηγητής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας κ. Στάθης Πελαγίδης και εκπρόσωποι διαφόρων φορέων.

Για τον εκλεκτό ομιλητή,  ο πρόεδρος της Αδελφότητας κ. Γιάννης Φωτιάδης τόνισε ότι :Είναι ένας ερευνητής με ευρύτητα σκέψεως ,με σκληρή και συνεχή δουλειά ,με ζωή λητή ,ασκητική ,είναι ένα ζωντανό κύτταρο του ελληνισμού και της ορθοδοξίας .

Έχει δυνατό βιογραφικό ,κορυφαίος δάσκαλος με ανάλογο κύρος αλλά κυρίως άνθρωπος .Είναι προσωπικότητα γρηγορούσα ,ανιχνευτής του Θρακικού χώρου και πολιτισμού ,από την αρχαιότητα ,το Βυζάντιο μέχρι σήμερα,ο οποίος βουτάει στα βαθιά.

Επειδή ο χρόνος και οι εναλλαγές των διαφόρων συσχετισμών αλλά και των καθημερινών συμβάντων τα οποία συντελούν ώστε η λήθη να συμπαρασύρει τα γεγονότα που σχετίζονται με την ιστορία και την πατρίδα εμείς έχουμε υποχρέωση  ως ιερά παρακαταθήκη προς τους προγόνους μας ,τη διατήρηση του τρίπτυχου ΓΛΩΣΣΑ-ΠΑΤΡΙΔΑ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ που αποτελούν τους βασικούς πυλώνες ύπαρξης του Ελληνισμού .Με αυτούς τους πυλώνες θα ασχοληθεί ο σημερινός μας ομιλητής, Αιδεσιμολογιώτατος Θεόδωρος Ζήσης.

Ο Πανεπιστημιακός δάσκαλος και κληρικός Θεόδωρος Ζήσης χειροτονήθηκε ιερέας στην Ιερά Πατριαρχική Σταυροπηγιακή Ιερά Μονή Αναστασίας της Φαρμακολυτρίας και από το 1993 είναι εφημέριος στον Ιερό Ναό Αγίου Αντωνίου Θεσσαλονίκης.

Ο γλαφυρός ομιλητής τόνισε μεταξύ άλλων ότι: Κατά τον Κωστή Παλαμά στο έργο του «Τα πρώτα κριτικά» αναφέρει ότι η Θράκη υπήρξε η πρώτη κοιτίδα του Ελληνικού πολιτισμού. Είναι θέση που ίσως θεωρείτε ότι είναι υπερβολική.

Η Θράκη  η πρώτη κοιτίδα του Ελληνισμού : Δικαιολογώντας ο κ. Παλαμάς αυτή την εκτίμηση λέει ότι εις την γην της Θράκης εις την φύσιν και την ιστορίαν της συνεκεντρώθει ότι λαμπρότερον  και ότι ωραιότερον , ότι ζωφερότερον και αρπακτικότερον και σπαρακτικότερον έχει να επιδείξει η Ανατολή η μαγική αυτή πυξίς μέσα εις την οποία περιφυλάσσονται ανεκτίμητα κειμήλια του εθνικού βίου και της ποιητικής εμπνεύσεως από τις μυλιοποθήτου βασσιλίσσης Κωνσταντινουπόλεως μέχρι της πτωχής και μαρτυρικής Βυζίης»…..

Η κοινότητα της θρησκείας δεν περιοριζόταν μόνον στους κοινούς θεούς.Και οι ποιηταί και οι φιλόσοφοι αν δει κανένας την αρχαία γραμματεία αναφέρονται πάρα πολύ συχνά στο  ότι πήραμε δανειστήκαμε την θρησκεία από τους Θράκας  όλοι οι Έλληνες . Όπως λοιπόν παρατηρεί ο ιστορικός μας ,ο Παύλος Καρολίδης,οι  Βούλγαροι διέπραξαν και μια άλλη επιστημονική απάτη.Διήρεσαν τους Θράκας σε δύο μέρη. Τους Θράκας βαρβάρους οι οποίοι ζουν μεταξύ Αίμου και Δουνάβεως και στους νότιας Θράκας οι οποίοι είναι και πατέρες του Ελληνικού πολιτισμού.

Αναγνωρίζουν έτσι οι Βούλγαροι ότι αυτοί έχουν κληρονομήσει τους βαρβάρους  Θράκας από τον Αίμο και επάνω.Αλλά πάντως ισχυρίζονται ότι είναι απόγονοι των αρχαίων Θρακών.Αυτή την άποψη την απορρίπτει ο κ.Π. Καρολίδης και θεωρεί ότι όλοι οι Θράκες είχαν κοινή θρησκεία και κοινό πολιτισμό και μέχρι τον Αίμο και επάνω από τον Αίμο.Από αυτή την σύντομη ανασκόπηση που κάναμε βγαίνει το συμπέρασμα ότι τα έθνη τα οποία κατοικούσαν στην Θράκη κατά τους αρχαίους χρόνους ,μερικά από τα οποία είναι ήσαν οι Κύκωνες της Ποδισσίας ,οι Μησοί ,οι Δάκες ,οι Βήσοι ,οι Γιέται,οι Αγριάνες ,Πιέρες της Πιερίας αφού η Θράκη έφτανε μέχρι εκεί ,οι Βρύγες ,οι Νυμφαίοι ,οι Παίονες, οι Σκυρβιάδαι,οι Βύσθωνες,οι Δεσσαίοι,οι Ήδωνες,οι Κορπαίδοι και άλλοι.Ο Ηρόδοτος λέει πόσο μεγάλο γένος και έθνος ήσαν οι Θράκες .Κατά τον Ηρόδοτο το μεγαλύτερο γένος μετά τους Ινδούς ήσαν  οι Θράκες.Οι Θράκες μαζί με τους συγγενείς τους Έλληνες και μαζί με τους Ιλλιριούς είναι οι καθαρά αυτόχθονες κάτοικοι .Σλάβοι και Βούλγαροι ήρθαν επάνω από τον Δούναβη…..

Υπενθυμίζω τον μυθικό βασιλέα των Βυσθώνων Διομήδη ο οποίος φαίνεται ως υιός του Άρεως που είναι γνωστός από την  μυθολογία ,από  τα ανθρωποφάγα άλογα του τα οποία πήρε στις Μυκήνες ο Ηρακλής αφού πρώτα σκότωσε τον Διομήδη,σύμφωνα με τον όγδοο άθλο του.Από τα άλλα μυθολογικά στοιχεία αναφέρω τον πολύ χαριτωμένο μύθο για τις Αμαζόνες οι οποίες ήταν Θρακιώτισες……..

Από λάθη δικά μας ,δυστυχώς, παραδώσαμε μόνοι μας την Θράκη κατά αρχήν στους Τούρκους και στη συνέχεια στους Βουλγάρους.Την εννιαία Θράκη . Υπενθυμίζω όμως εδώ ότι το μέρος της Θράκης το οποίο σήμερα κατέχουμε δεν είναι ούτε το ένα τρίτο της Θράκης. Η Θράκη είναι χωρισμένη στα τρία, η Ελληνική ,η δυτική ,η Ανατολική ή Τουρκική Θράκη και η Βόρεια ή Βουλγαρική  Θράκη.

Πρέπει να επισημάνω κατά τους μεσαιωνικούς χρόνους, κατά τους Ρωμαϊκούς και Βυζαντινούς χρόνους κορυφαία στιγμή για την Θράκη ήταν η μεταφορά της πρωτευούσης του Ρωμαϊκού κράτους από την Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη σε μια αποικία Ελληνική στο Βυζάντιο.

Ο Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης αναφερόμενος στην προκλητική προπαγάνδα που γίνεται από την μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης εναντίον των Ελλήνων τόνισε. Ευτυχώς υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που επισημαίνουν τον κίνδυνο ,ιδιαίτερα  εκκλησιαστικοί , Μητροπολίτες Άνθιμος Αλεξανδρουπόλεως, Δαμασκηνός Μαρωνείας (Κομοτηνής), τοπικά σωματεία επισημαίνουν την προκλητική στάση ιδιαίτερα του Τουρκικού Προξενείου Κομοτηνής.

Κλείνοντας την ιστορική του ομιλία αναφέρθηκε στον Παναγιώτατο Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμο που ποίμανε την Αλεξανδρούπολη 30 χρόνια και αγωνίζεται για τα εθνικά μας θέματα. Αναφέρεται για τις παραλήψεις που γίνονται στη Θράκη και λέει με πολύ πατριωτισμό και πολύ καλή φιλολογική συγκρότηση αλήθειες που κάποιοι κρύβουν επίμονα ,θαυμάζει τους αγώνες των Θρακιωτών και προσεύχεται για την ευτυχία του λαού της Θράκης.Τέλος αφού διάβασε ποήματα των Παλαμά ,Δροσίνη ,Ευστρατιάδου που αναφέρονται στην Θράκη έδωσε την σκυτάλη της ενημέρωσης στον πρόεδρο της Αδελφότητας .Ο κ. Γιάννης Φωτιάδης εκφράζοντας τον θαυμασμό και τα αισθήματα του διοικητικού συμβουλίου και των μελών ανακοίνωσε την απόφασή τους να ανακηρύξουν επίτιμο μέλος της Αδελφότητας τον κ. Π. Θεόδωρο Ζήση και του απένειμε μια εικόνα σε ένδειξη σεβασμού στο πρόσωπό του .