Η Περιφερειακή Ενότητα Τρικάλων, οργάνωσε και πραγματοποίησε ένα 3ήμερο ταξίδι-προσκύνημα στην Β. Ήπειρο, στα εδάφη που οι πρόγονοί μας έγραψαν το ανεπανάληπτο Έπος του 1940-41.

Στο προσκύνημα αυτό συμμετείχαν, ο Αντιπεριφερειάρχης Τρικάλων, κ. Χρήστος Μιχαλάκης, οι περιφερειακοί σύμβουλοι κ. Αθ. Τσιάρας, κ. Γεωργιος Καπέλος, ο εκπρόσωπος του Δήμου Καλαμπάκας κ. Γεώργιος Δήμου καθώς και απόγονοι των ηρώων του 5ου Συντάγματος και λοιποί επιθυμούντες να επισκεφτούν τους χώρους θυσίας των προγόνων.

Η ιστορική ενημέρωση έγινε από τον κ. Κωνσταντίνο Κουβάτη και η ξενάγηση στους σώρους που επισκεφθήκαμε, από την βορειοηπειρώτισσα ξεναγό μας, κυρία Χριστίνα.

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ

1. ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ (Παρασκευή 16-11-2012)

Αναχωρήσαμε από τα Τρίκαλα και μετά τα Γιάννενα, το Καλπάκι και τον μεθοριακό σταθμό της Κακαβιάς, φθάσαμε στο χωριό Βουλιαράτες.  Επισκεφθήκαμε τον Ιερό Ναό και το Στρατιωτικό Νεκροταφείο των Ελλήνων πεσόντων στην περιοχή,  κατά την 2η περίοδο των Πολεμικών Επιχειρήσεων στη Β. Ήπειρο.  Τελέσαμε επιμνημόσυνη δέηση με τον τοπικό ιερέα, έγινε κατάθεση στεφάνου από τον Αντιπεριφερειάρχη Τρικάλων στο μνημείο των πεσόντων Ελλήνων Ηρώων, ψάλαμε τον Εθνικό Ύμνο και ακούσαμε προσωπικές μαρτυρίες από υπερήλικους Έλληνες κατοίκους της περιοχής.

Συνεχίζοντας το οδοιπορικό, φθάσαμε στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου, στην στενωπό της Κλεισούρας.  Σ’αυτόν τον στρατηγικό κόμβο της περιοχής της Κλεισούρας, όπου τον Δεκέμβριο του ’40 και τον Γενάρη του ’41, οι Έλληνες έδωσαν επικές μάχες εναντίον των Ιταλών του Μουσολίνι, υπάρχει Στρατιωτικό Νεκροταφείο, δίπλα στον Αωό ποταμό.  Λόγω των κακών καιρικών συνθηκών των προηγουμένων ημερών, το ακατάλληλο οδόστρωμα δεν επέτρεψε την μετάβαση μας στο περιμάχητο Ύψωμα 731.  Στο ύψωμα, που τον Μάρτιο του ’41, το ηρωικό 5ο Σύνταγμα Τρικάλων, επανδρωμένο από Δυτικοθεσσαλούς στρατιώτες και μαχόμενο στο κέντρο της Ελληνικής αμυντικής διάταξης, εκεί που οι Ιταλοί είχαν εκτοξεύσει την κυρία τους επιθετική προσπάθεια για την διάσπαση του μετώπου, σταμάτησε την μεγάλη εαρινή επίθεση του Μουσολίνι και διέλυσε τον μύθο για το αήττητο των δυνάμεων του Άξονα.

Προσευχηθήκαμε στην εκκλησία και τελέσαμε Ιερό Μνημόσυνο με τον εφημέριο του ναού, στο μνημείο των πεσόντων Ελλήνων μαχητών.  Ακολούθησε κατάθεση στεφάνου από τον Αντιπεριφερειάρχη Τρικάλων κ. Χρήστο Μιχαλάκη, ανάκρουση του Εθνικού Ύμνου και ομιλία από τον ιστορικό της αποστολή, Υποστράτηγοε.α κ. Κων/νο Κουβάτη, για το έπος του ’40 – ’41 και την τιτανομαχία των Τρικαλινών ηρώων στο περιλάλητο Ύψωμα 731.

Συνεχίσαμε την πορεία μας και φθάσαμε στο Αργυρόκαστρο, όπου είχαμε συνάντηση με τον πρόξενο και τον Δήμαρχο Αργυροκάστρου.  Το βράδυ επισκεφθήκαμε το χωριό Δερβιτσάνη, ένα χωριό γεμάτο Εθνικό παλμό, μια κοινωνία που ξέρει και κρατάει ψηλά την Ελληνική Σημαία.  Στο μικρό αμφιθέατρο του χωριού παρακολουθήσαμε μια υπέροχη και συγκινητική εκδήλωση, εθνικού περιεχομένου (για την 28η Οκτωβρίου 1940),  από τα παιδιά του σχολείου, με απαγγελίες, ποιήματα, τραγούδια και Ηπειρώτικους χορούς.

2.  ΔΕΥΤΕΡΗ ΜΕΡΑ (Σάββατο 17-11-2012)

Αναχωρήσαμε από το Αργυρόκαστρο, περάσαμε από το Τεπελένι (σύντομη γνωριμία με την πόλη)και φθάσαμε στην κωμόπολη Φιέρι.  Με τοπικό λεωφορείο μεταβήκαμε στην περιοχή «Κολικόνταση», όπου βρίσκεται ο τάφος του νεομάρτυρα Αγίου, Πατέρα Κοσμά του Αιτωλού.  Ακολούθησε ενημέρωση από τον Αλβανό Ιερέα, πατέρα Ραφαήλ, εφημέριο του Ιερού Ναού και στη συνέχεια προσκύνημα στον τάφο του Αγίου Κοσμά. Ο τάφος βρίσκεται στον πρόναο(Νάρθηκα)της παλιάς ερειπωμένης εκκλησίας των εισοδίων της Θεοτόκου και δίπλα της έχει ανεγερθεί Ιερός Ναός προς τιμήν του Αγίου Κοσμά.  Τα ιερά λείψανα έχουν μεταφερθεί σε τρία μέρη.  Ένα μέρος αυτών στο Οικουμενικό πατριαρχείο, ένα άλλο στην Αρχιεπισκοπή Τιράνων, καθώς και στη γενέτειρα του Αγίου, το Μέγα Δένδρο Αιτωλίας.  Ακολούθησε η επίσκεψη μας στο Βυζαντινό Μοναστήρι της Παναγίας της Αρδενέβουσας, με τον Ιερό Ναό αφιερωμένο στο γενέσιο της Θεοτόκου, όπου έλαβε χώρα και ενημέρωση από τον Ιερομόναχο της Μονής.

3.  ΤΡΙΤΗ ΗΜΕΡΑ (Κυριακή 18-11-2012).

Αναχωρήσαμε για τα τίρανα, την πρωτεύουσα της Αλβανίας, με πληθυσμό 1,5 εκατ. Κατοίκους.  Φθάνοντας στην πόλη μεταβήκαμε στον καθεδρικό Ναό της Αναστάσεως, όπου παρακολουθήσαμε την Κυριακάτικη θεία Λειτουργία, χοροστατούντος του Αρχιεπισκόπου Τιράνων και πάσης Αλβανίας, κ.κ. Αναστασίου, με μια υπέροχη και κατανυκτική Ευρωπαϊκή χορωδία, σ’έναν περικαλλή και επιβλητικό Ιερό Ναό, περίκεντρου ρυθμού.

Μετά την Θεία Λειτουργία είχαμε συνάντηση με τον προκαθήμενο της Αυτοκεφάλου Ορθδόξου Εκκλησίας της αλβανίας, Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο κ. Αναστάσιο (Γιαννουλάτο), έναν δραστήριο θεόπνευστο Ιεράρχη και σεπτό Ποιμενάρχη, με γαλήνια και αγγελική μορφή.  Η συνάντηση έγινε στο πνευματικό κέντρο της Αρχιεπισκοπής, σ΄ένα εντυπωσιακό και καλαίσθητο κτιριακό συγκρότημα.

Με εθνική υπερηφάνεια, αλλά και ψυχική και πνευματική ανάταση αναχωρούμε από τα Τίρανα και περνώντας από το Ελμπασάν,, φθάνουμε στη λίμνη της Οχρίδας, που το μεγαλύτερο μέρος της ανήκει στην Δημοκρατία των Σκοπίων.  Βόρεια βλέπουμε την παραλίμνια πόλη Στρούγκα.  Συνεχίζουμε την πορεία μας και φθάνουμε το απόγευμα στην επίσης παρλίμνια πόλη Πόγραδετς.  Αναχωρούμε και επισκεπτόμαστε την Κορυτσά.  Συνεχίζοντας φθάνουμε το βράδυ στον μεθοριακό σταθμό της Κρυσταλλοπηγής Φλωρίνης.

Ακολουθώντας τον κάθετο άξονα της Εγνατίας οδού, περνάμε από τους νομούς Καστοριάς και Γρεβενών, για να καταλήξουμε αργά το βράδυ στην πόλη των Τρικάλων.

Ήταν μια προσκυνηματική εκδρομή στον τόπο θυσίας των πατέρων μας και των Τρικαλινώνηρωικών μαχητών του 5ου Συντάγματος.  Αφουγκρασθήκαμε τον εθνικό παλμό των Ελλήνων της Βορ. Ηπείρου και επιστρέψαμε με αναπτερωμένο το Εθνικό αλλά κι το θρησκευτικό μας συναίσθημα, από το Ιερό προσκύνημα στον τάφο του νεομάρτυρα Αγίου Κοσμά του Αιτωλού και από τη συνάντησή μας με τον Άγιο Ιεράρχη, τον προκαθήμενο της ορθόδοξης εκκλησίας της Αλβανίας, μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο κ. Αναστάσιο.

1 ΣΧΟΛΙΟ

1. Ο Αναστάσιος πνευματικός πατέρας όλων στην Αλβανία. Άξιος ποιμενάρχης, φώτισε και φωτίζει τις καρδιές όσων τον πλησιάζουν. Αγία η μορφή του. Κάνει με περίσσια αγάπη και καθοδηγεί το ποιμνιό του σε μονοπάτια φωτισμένα. Το χρέος μόνο η Πατρίδα μας δεν το έκανε στους χιλιάδες ΉΡΩΕΣ σε όλα τα Ελληνόπουλα που έμειναν εκεί πάνω “ΤΟΙΣ ΚΕΙΝΩΝ ΡΗΜΑΣΙ ΠΟΙΘΟΜΕΝΟΙ” Μια Πατρίδα ανάξια της ιστορίας της. Που κατά καιρούς την διοικούν μικροί, νάνοι, για την αξιας της. Όπως από τότε και έπειτα μέχρι και τώρα. Αλλά αν πας στην Αλβανία και δεν ανέβεις τον γολγοθά το ΎΨΩΜΑ 731 είναι σαν να μην πήγες στην Αλβανία..