Με χρυσό βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Μέσων του Μπιαρίτς τιμήθηκε το ντοκιμαντέρ της Deutsche Welle για τον αντισυμβατικό έλληνα συνθέτη και διευθυντή της όπερας του Περμ Θεόδωρο Κουρεντζή.«Ο επαναστάτης της κλασικής μουσικής» (Der Klassikrebel) είναι ο τίτλος του βραβευμένου ντοκιμαντέρ της Deutsche Welle σε σκηνοθεσία του Κρίστιαν Μπέργκερ για τον ανατρεπτικό Έλληνα συνθέτη και διευθυντή ορχήστρας Θεόδωρο Κουρεντζή, ο οποίος τα τελευταία χρόνια διευθύνει την κρατική ορχήστρα του Περμ και το δικό του μουσικό σύνολο MusicAeterna.
To χρυσό βραβείο για την κατηγορία «Μουσική και Θέαμα» απομενήθηκε στις 28 Φεβρουαρίου στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Μέσων στο Μπιαρίτς της Γαλλίας, τo oποίο θεωρείται το σημαντικότερο στο είδος. Πρόκειται για μία συμπαραγωγή της Deutsche Welle, του ZDF και του ΑRTE σε συνεργασία με την Berhard Fleischer Moving Images και τη Sony Music. Πρωτοπαρουσιάστηκε στην τηλεόραση της DW σε τέσσερεις γλώσσες (αγγλικά, γερμανικά, ισπανικά και αραβικά) το φθινόπωρο του 2016.
«Το βραβείο αυτό είναι μια μεγάλη επιβράβευση για τη δουλειά μας», δήλωσε ο επικεφαλής του πολιτιστικού στη DW Ρολφ Ρίσε. Από τη μεριά της η πρόεδρος της επιτροπής του Φεστιβάλ Μπιαρίτς Μπάρμπαρα Γουίλις Σουίτι από τον Καναδά εξήρε την πρωτοτυπία του ντοκιμαντέρ υπογραμμίζοντας ότι η απόφαση της επιτροπής ήταν ομόφωνη.
Μουσική διάνοια, αντισυμβατική στάση και ανανέωση της μουσικής
Το ντοκιμαντέρ της DW, που αποτελείται από δύο μέρη, ακολουθεί τον έλληνα συνθέτη στην καθημερινότητά του κατά την ηχογράφηση του νέου CD που ετοιμάζει με την ορχήστρα του Περμ. Πρόκειται για μια νέα προσέγγιση στην όπερα του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ «Don Giovanni». Το ντοκιμαντέρ εστιάζει στη διαδικασία της πρόβας, το συντονισμό διαφορετικών φωνών, οργάνων, ερμηνειών και εν τέλει προσωπικοτήτων ενώ σε πολλά σημεία παρεμβάλλονται αποσπάσματα από συνομιλίες με τον έλληνα μαέστρο καθώς και απόψεις συνεργατών και ανθρώπων από τον ευρύτερο χώρο της κλασικής μουσικής για τον Θεόδωρο Κουρεντζή και τον τρόπο που προσεγγίζει τη μουσική δημιουργία.
Ο ίδιος, πάντα ανατρεπτικός, σε ένα σημείο επισημαίνει ότι μισεί τον όρο «επαγγελματίας μουσικός», θεωρεί τον «επαγγελματισμό» στη μουσική όχι ως προσόν αλλά ως ίδιον των μετρίων και τονίζει ότι ο Μότσαρτ ήταν πολύ παραπάνω από ένας «επαγγελματίας της μουσικής». Για το λόγο αυτό ο ίδιος επέλεξε να μην εργαστεί σε μια μεγάλη όπερα παγκοσμίου φήμης. Αντίθετα, συνειδητά αποφάσισε να αφοσιωθεί στη μουσική που πιστεύει και μάλιστα σε μια επαρχιακή, παρηκμασμένη και εν πρώτοις αφιλόξενη πόλη της ρωσικής επαρχίας, το Περμ. Τα «μεγάλα κέντρα της μουσικής» τον απωθούν, όπως και η μαζικότητα που αυτά απαιτούν. Το ντοκιμαντέρ κινείται σε λιτές γραμμές, με ισορροπημένη εναλλαγή μουσικής, αφήγησης και αποσπασμάτων από τις συνεντεύξεις, φωτίζοντας το έργο και την πολύπλευρη προσωπικότητα του Θεόδωρου Κουρεντζή.
Oλόκληρο το ντοκιμαντέρ της DW μπορείτε να παρακολουθήσετε κάνοντας κλικ στον σύνδεσμο που ακολουθεί ή μπαίνοντας στην ιστοσελίδα μας στο facebook.
Δήμητρα Κυρανούδη