Ένα σημαντικό Διεθνές συνέδριο με συμμετοχή 23 επιστημόνων από 15 χώρες (Ελλάδα, Γερμανία, Βουλγαρία, Ουκρανία, Ολλανδία, Ιρλανδία, ΗΠΑ, Κροατία, Καναδά, Λίβανο, Ινδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Τσεχία, Ιταλία) οργανώνεται στο τέλος αυτής της εβδομάδας (Πέμπτη 6 ως Σάββατο 8 Φεβρουαρίου) στο Συνεδριακό Κέντρο της Μητρόπολης Δημητριάδος, στα Μελισσάτικα. Το Συνέδριο έχει τίτλο «Πολιτική, Κοινωνία και Πολιτισμός στην Ορθόδοξη Θεολογία στην εποχή της Παγκοσμιοποίησης» και διοργανώνεται από την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου και το Πανεπιστήμιο του Μύνστερ της Γερμανίας (Ευαγγελική Θεολογική Σχολή και Πρόγραμμα Αριστείας «PoliticsandReligion»), σε συνεργασία με το Οικουμενικό Ινστιτούτο Χάφινγκτον των ΗΠΑ.

Το ζήτημα της σχέσης μεταξύ Ορθοδοξίας και Δημοκρατίας έχει βρεθεί επανειλημμένα στο επίκεντρο του θεολογικού, και όχι μόνο, προβληματισμού. Γίνεται γενικώς αποδεκτό ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι μία Εκκλησία της παράδοσης, της οποίαςη ταυτότητα διαμορφώθηκε στηνπρονεωτερική εποχή, όμως οι προκλήσεις που θέτουνσήμερα η μετα-νεωτερικότητα, η εκκοσμίκευση και η παγκοσμιοποίηση καλούν σε έναν επείγοντα αναστοχασμό. Στο πλαίσιο αυτό γεννάται το ερώτημα, εάν η Ορθόδοξη Εκκλησία και η θεολογία της είναι συμβατές με τα σύγχρονα δημοκρατικά ήθη και αξίες, και αν η φιλελεύθερη δημοκρατία, με τη ευαισθησία για τα ανθρώπινα δικαιώματαή τον διαχωρισμό της Εκκλησίας από το κράτος θα μπορούσε ναγίνει αποδεκτή από την Εκκλησία. Συχνά, η Ορθοδοξίααντιμετωπίζει με δυσπιστία, αν όχι αμφιθυμία, τέτοια ερωτήματα, αδυνατώντας να αρθρώσει λόγο απέναντι στις προκλήσεις της μετα-νεωτερικότητας. Με αφετηρία τις θεολογικές προϋποθέσεις και τις ιστορικές συνιστώσες του ήθους της, ο λόγος αυτός της Εκκλησίας χρειάζεται να ενσαρκωθεί και να εμπεδωθείμέσα στο σημερινό πλαίσιο, όπου κυριαρχούν ο δημοκρατικός τρόπος οργάνωσης του ανθρώπινου βίου και το φιλελεύθερο πνεύμα. Στην προοπτική αυτή, το συνέδριο που θα πραγματοποιηθεί στο Βόλο θα επιχειρήσει να εξετάσει κριτικά από τη σκοπιά της θεολογίας, της ιστορίας και της πολιτικής επιστήμης ποικίλες ιστορικές όψεις του ζητήματος (βυζαντινή «συμφωνία», τσαρικό μοντέλο, Ορθοδοξία υπό διωγμό κλπ.), τα σημερινά θέματα (Ορθοδοξία και ανθρώπινα δικαιώματα, πλουραλιστικές κοινωνίες κλπ) αλλά και τις θεολογικές παραμέτρουςμιας ενδεχόμενης σύγκλισης.

Στο συνέδριο συμμετέχουν οι παρακάτω διακεκριμένοι επιστήμονες:Hans-Peter Grosshans (Γερμανία), Βασίλειος N. Μακρίδης(Ελλάδα/Γερμανία), Atanas Slavov (Βουλγαρία), π. Φιλόθεος-Φώτιος Μαρούδας (Ελλάδα/Γερμανία), Alfons Brüning (Ολλανδία), Ina Merdjanova (Ιρλανδία), Nathaniel Wood (ΗΠΑ), Branko Seculic (Κροατία), Lucian Turcescu (Καναδάς), Δημήτριος Μόσχος (Ελλάδα), Fadi Nasr (Λίβανος), π. K. M. George (Ινδία), Svetoslav Riboloff (Βουλγαρία), π. Cyril Hovorun (Ουκρανία/ΗΠΑ), Γιώργος Βλαντής (Ελλάδα/Γερμανία), Παντελής Καλαϊτζίδης (Ελλάδα), Χαράλαμπος Βέντης (Ελλάδα),Έφη Φωκά (Ελλάδα/Ηνωμένο Βασίλειο), Irena Zeltner Pavlovic (Γερμανία),Νικόλαος Ασπρούλης (Ελλάδα), Katerina Bauer (Τσεχία),Θανάσης N. Παπαθανασίου (Ελλάδα), Chris Durante (ΗΠΑ/Ιταλία).