Πρόσωπα της Ελλάδας

Μια συνέντευξη του Παναγιώτη Καποδίστρια στην Αντιγόνη Πόμμερ για την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΝΩΜΗ

 Όλοι τον γνωρίζετε. Έχει μπει στα σπίτια σας, στις καρδιές σας, σας έχει κάνει να γελάσετε, αλλά και να συγκινηθείτε. Πρόκειται για τον σεναριογράφο στις σειρές Επτά Θανάσιμες Πεθερές, Νταντά, Στο ράφι. Ένας νέος άνθρωπος που με κέφι και αγάπη για τον χώρο της τέχνης απέδειξε την αξία του και συνεχίζει πλέον την πορεία του ως δάσκαλος, μεταδίδοντας τις γνώσεις του σε ανθρώπους κάθε ηλικίας που θέλουν να μάθουν τα μυστικά της υποκριτικής ή της συγγραφής σεναρίου. Από το 2010 ίδρυσε το εργαστήρι δημιουργικής γραφής, TabulaRasa, που έγινε το σπίτι όλων όσων αγαπούν τις τέχνες.

Τι σε ώθησε να γίνεις ηθοποιός;

Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, είχα πάντα αυτή την επιθυμία. Να ασχοληθώ με την τέχνη της υποκριτικής. Στην πορεία, ανακαλύπτοντας τα παρακλάδια της, ανακάλυψα πως η δημιουργικότητα που αναζητούσα, μπορεί να κρύβεται και σε άλλα μονοπάτια του χώρου και στην πορεία μου, ξεκίνησα να εξερευνώ τα πάντα. Συγγραφή, σκηνοθεσία, ενδυματολογία, σκηνογραφία και σαφώς τη διδαχή τους στους νεότερους κλπ.

Θέατρο, τηλεόραση ή κινηματογράφος;

Όλα ξεκινούν από το θέατρο και καταλήγουν εκεί. Είναι το μέσο που θα σε δυναμώσει και θα σε ολοκληρώσει, επειδή έχει την άμεση αντίδραση του κοινού.

Ποια φράση από τα έργα που έχεις παίξει σε είχε σημαδέψει και τη θυμάσαι ακόμα.

«Θα σε ξεχνάω κάθε μέρα» – έργο: Έτσι απλά

Έχεις κλάψει ποτέ πραγματικά σε μια θεατρική παράσταση την ώρα που παίζεις;

Είναι αστείο να πιστεύει κάποιος ότι ένας ηθοποιός, μετά από ατελείωτες εντατικές πρόβες και μια σειρά καθημερινών παραστάσεων, θα παρασυρθεί από το συναίσθημα. Αυτά γίνονται στις πρόβες. Κλαις, κατακτάς τα ανάλογα συναισθήματα και τα αναπαράγεις τεχνικά. Όσο πιο έμπειρος είσαι, τόσο πιο πειστικός στην αναπαράστασή τους.

Έχεις γελάσει τόσο που να μην μπορείς να συνεχίσεις να παίζεις;

Ε, αυτό δεν μπορώ να το κρύψω. Είμαι από τους ηθοποιούς που βαριέμαι το ίδιο και το ίδιο. Τα καλύτερα αστεία είναι τα λεγόμενα insidejokes, που γίνονται πάνω στη σκηνή, αλλά το κοινό δεν καταλαβαίνει τίποτα. Υπήρξαν όμως περιπτώσεις που ήταν τόσο έντονα, ώστε να με πιάσουν τα γέλια. Το χειρότερο είναι να γίνει κάτι τέτοιο σε σκηνή δραματική. Εκεί θα μπορούσε να είναι καταστρεπτική για το έργο μια τέτοια κατάσταση. Φροντίζουμε λοιπόν πάντα να διατηρούμε το μέτρο σε όλα.

Άρχισες την καριέρα σου ως ηθοποιός και στην πορεία είδαμε στην τηλεόραση δικά σου έργα, όπως επεισόδια από τις 7 Θανάσιμες πεθερές, Νταντά, Στο ράφι κτλ.; Επίσης, έγραψες και θεατρικά έργα. Τι σε οδήγησε σε αυτή την μετάβαση;

Αν και μέσα στην ίδια σκακιέρα, το κάθε αντικείμενο είναι ένα διαφορετικό νταμάκι. Αναζητούσα και άλλους τρόπους έκφρασης και δημιουργίας. Υπήρξα τυχερός και αυτά που έγραψα βρήκαν ανταπόκριση από το κοινό. Δεν υπάρχει πιο μεγάλη ικανοποίηση για έναν καλλιτέχνη.

Τελικά, ηθοποιός ή σεναριογράφος;

Τελικά, τίποτα από τα δύο. Λατρεύω το ρόλο του δασκάλου, και μπορώ να τα κάνω και τα δύο, χωρίς να με προβληματίζει μια ενδεχόμενη επιλογή. Χαίρομαι που οι μαθητές μου είναι περήφανοι για μένα, όσο είμαι κι εγώ για εκείνους.

Ποιο από όλα τα επεισόδια θυμάσαι περισσότερο και νιώθεις περήφανος γι αυτό;

Το κύκνειο άσμα μου στις Πεθερές ήταν η «Αρχαία πεθερά», μια ιστορία βασισμένη στην πραγματική ιστορία του Περικλή και της κοινωνίας του 5ου αιώνα π.Χ. στην Αθήνα. Χρειάστηκε μια 4μηνη έρευνα και το αποτέλεσμά της ήταν κάτι που ακόμα και σήμερα το διδάσκω στη σχολή, καθώς περιέχει όλες τις τεχνικές που θα πρέπει να υπάρχουν σε ένα σύγχρονο σενάριο, βασισμένο σε αληθινή ιστορία.

Μετά από μια καριέρα ως ηθοποιός και σεναριογράφος, ιδρύεις μια σχολή δημιουργικής γραφής, την TabulaRasa. Τι σε οδήγησε σε αυτή την απόφαση;

Η απόφαση αυτή είχε παρθεί αρκετά χρόνια νωρίτερα όταν προσπαθούσα με κάθε τρόπο να διδαχτώ την τέχνη της σεναριογραφίας και δεν μπορούσα. Είχα υποσχεθεί στο σύμπαν πως αν κάποτε τα κατάφερνα, θα δημιουργούσα έναν φορέα, ώστε να μπορεί κάποιος να διδαχτεί την τέχνη που αγαπάει και να γίνει επαγγελματίας των ονείρων του.

Τι είδους σεμινάρια υπάρχουν;

Η σχολή ξεκίνησε ως ένα εργαστήρι συγγραφής. Από μυθιστόρημα, σενάριο και θεατρικό έργο, μέχρι και στίχο, διαφήμιση και παραμύθι. Στην πορεία, εξελίχθηκε σε μια καλλιτεχνική πηγή που κάποιος μπορεί να σπουδάσει και σκηνοθεσία κινηματογράφου και θεάτρου, εικονογράφηση, υποκριτική, εγκληματολογία, γραφολογία και ότι άλλο μπορεί να φανταστεί.

Έχετε dinstancelearning. Υπάρχουν σπουδαστές από το εξωτερικό;

Η TabulaRasaυπήρξε η πρώτη σχολή που από το 2010 μαγνητοσκοπούσε τα μαθήματα και ο κάθε μαθητής θα μπορούσε να τα δει ζωντανά ή ετεροχρονισμένα, από όποιο μέρος της γης κι αν βρίσκεται. Δεν έχουμε μαθήματα κονσέρβες. Ο κάθε σπουδαστής μας έχει άμεση επαφή με τους καθηγητές του και νοιώθει σα να βρίσκεται στην τάξη, έστω κι αν είναι πολλά χιλιόμετρα μακριά. Έχουμε μαθητές από όλα τα μέρη της Ελλάδας και της Ευρώπης, αλλά και από Αμερική, Ασία και Αυστραλία. Το μόνο που απαιτείται είναι η γνώση της ελληνικής γλώσσας, μια απλή σύνδεση στο internet και διάθεση για δημιουργικότητα.

Τα τελευταία χρόνια λειτουργεί και τμήμα υποκριτικής. Διδάσκεις κι εσύ;

Η υποκριτική είναι το τελευταίο τμήμα που εντάξαμε στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και το κάναμε λόγω της πανδημίας. Παλαιότερα, πίστευα πως δε θα μπορούσε ποτέ να υφίσταται εξ αποστάσεως διδασκαλία σε ένα τόσο πρακτικό μάθημα. Η εξέλιξη της τεχνολογίας, με έχει διαψεύσει κατηγορηματικά και είμαι πολύ χαρούμενος γι’ αυτό.

Τι επιτυχίες έχουν οι μαθητές σας;

Οι επιτυχίες και τα βραβεία είναι σχεδόν καθημερινά για τους σπουδαστές και τους απόφοιτούς μας. Δεν θα σταθώ στα αμέτρητα βραβεία σε πανελλήνιους και παγκόσμιους διαγωνισμούς. Αυτό μπορεί κάποιος να το δει και στο siteτης σχολής. Θα σταθώ στην εξέλιξη και στην επαγγελματική πορεία τους. Αυτό είναι ακόμα πιο σημαντικό.

Τι σημαίνει η λέξη «επιτυχία» για σένα;

Επιτυχία είναι να μπορείς να βγαίνεις έξω και να χαμογελάς. Όχι γιατί είσαι σπουδαίος αλλά γιατί έχεις δημιουργήσει σπουδαίους ανθρώπους.

Τι είναι για σένα η TabulaRasa;
Είναι το πρώτο μου παιδί και διανύοντας τα 12 της χρόνια, καταλαβαίνω πως σε λίγο έρχεται η εφηβεία της και θα πρέπει να τη στηρίξω ακόμα περισσότερο… (γέλια)

Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της;
Το μυστικό σε κάθε επιτυχία είναι οι συντελεστές. Είναι όλοι οι συνεργάτες μου. Οι καθηγητές και το προσωπικό της σχολής. Από τον πρώτο, μέχρι τον τελευταίο.

Και λίγες προσωπικές ερωτήσεις

Πες μου κάτι περίεργο που έκανε κάποιος θαυμαστής σου.

Στο δρόμο, περνώντας την Πανεπιστημίου για να πάω στο θέατρο που έπαιζα τότε, άνοιξε ένα παράθυρο και ακούστηκε μια φωνή: «Είσαι πολύ κ….α» (γέλια) Δεν την παρεξήγησα. Ήμουνα. (γέλια)

Πώς σε περιγράφουν οι φίλοι σου;
Σημαντικός. Και ξέρεις είναι το πιο υπέροχο πράγμα, να ξέρεις πως είσαι σημαντικός για κάποιους ανθρώπους.

Αν μπορούσες να γίνεις για μια εβδομάδα νεότερος, ποια ηλικία θα επέλεγες και γιατί;
Ίσως να ξαναπήγαινα πίσω στα 20, για να ξαναζήσω την ανεμελιά και την επικοινωνία της εποχής. Για κανέναν άλλο λόγο. Δεν είμαι παρελθοντολάγνος. Κοιτάζω συνήθως μπροστά και εκτιμώ το παρόν και το μέλλον.

Τι σου αρέσει να κάνεις τον ελεύθερο χρόνο σου;

Τον τελευταίο χρόνο έχω αγοράσει ένα γιουκαλίλι και προσπαθώ να το γρατσουνίσω. Γενικότερα, ο ελεύθερός μου χρόνος καλύπτεται από νέες ταινίες και σειρές ώστε να μπορώ να ενημερώνομαι για τα δεδομένα που κάθε χρόνο αναπροσαρμόζονται στο χώρο της μυθοπλασίας.

Τι σε εντυπωσιάζει και τι σε απωθεί στους ανθρώπους;

Με γοητεύει η καλοσύνη στους ανθρώπους και με απογοητεύει η αδικία.

Για το κίνημα #metoo τι θέση παίρνεις;
Μια ψυχή θανατωμένη, είναι χειρότερη από ένα σώμα θανατωμένο. Οι ένοχοι θα πρέπει να τιμωρούνται παραδειγματικά. Δεν υπάρχουν ελαφρυντικά, ούτε δικαιολογίες.

Ποια είναι η πιο κακιά συνήθειά σου;

Να συγχωρώ δεύτερη φορά.

Τι θα ήθελες οι άνθρωποι να θυμούνται από σένα;

Θέλω να θυμούνται τους μαθητές μου. Όχι εμένα.

Στείλε ένα μήνυμα σε όλους τους νέους που ζουν στην Γερμανία και που θέλουν να ασχοληθούν με την τέχνη γενικότερα.
Ακολουθήστε τα όνειρά σας. Διώξτε τους ενδοιασμούς και κάντε το πρώτο βήμα. Πιστέψτε στην αλλαγή και θα έρθει. Κι αν δε βρίσκετε τον τρόπο, εδώ είμαστε να σας βοηθήσουμε!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ