«Στα μάτια μου ο Ελληνικός πολιτισμός πλησίασε περισσότερο την αλήθεια»

Μιλάει στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΝΩΜΗ ο συγγραφέας και Πρέσβης Καλής Θελήσεως της UNESCO Μετίν Αρντιτί.

Συνέντευξη του Μετίν Αρντιτί στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη για την Ελληνική Γνώμη.

O Μετίν Αρντιτί γεννήθηκε το 1945 στην Άγκυρα και ζει στη Γενεύη. Είναι πτυχιούχος Φυσικής του Πολυτεχνείου της Λωζάνης και του τμήματος Business Management του Stanford University στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το 1988 δημιούργησε το ίδρυμα Arditi, το οποίο δίνει υποτροφίες σε σπουδαστές της Γενεύης και της Λωζάνης. Το 1996 έγινε πρόεδρος της Orchestre de la Suisse Romande, η οποία υποστηρίζει νέα ταλέντα στη μουσική. Το 2009 ίδρυσε το Fondation Les Instruments de la Paix-Genève, το οποίο ρηματοδοτεί τις μουσικές σπουδές παιδιών από την Παλαιστίνη και το Ισραήλ. Το 2012, ο Μετίν Αρντιτί ανακηρύχθηκε Πρέσβης Καλής Θελήσεως της UNESCO. Από τις εκδόσεις Καλέντη εκτός από το το μυθιστόρημα «Ο μαέστρος», κυκλοφορεί επίσης το μυθιστόρημά του Το Τουρκάκι (2012), το οποίο απέσπασε 16 βραβεία, μεταξύ των οποίων: Prix Jean Giono, Prix Page des Libraires, Prix des Libraires de Nancy-magazine Le Point, Prix Alberto Benveniste, Prix de l’Académie romande κ.ά. Σήμερα μιλάει στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΝΩΜΗ. arntiti

Ερ: Ποια ήταν η αφορμή για να γραφεί το μυθιστόρημα «Ο μαέστρος», εκδόσεις Καλέντης;

Απ: Υπάρχουν πάντα δυο λόγοι για τους οποίους γράφει κανείς ένα μυθιστόρημα : στην συγκεκριμένη περίπτωση , ο βαθύτερος λόγος ήταν για να ανακαλύψω τον τρόπο που λειτουργεί ο άνθρωπος, για να καταλάβω το  βαθύτερο είναι του ανθρώπου. Κι έπειτα υπάρχει και ο άμεσος λόγος : και στην προκειμένη περίπτωση ήταν να βυθιστώ στον κόσμο της μουσικής, που μου είναι πολύ γνώριμος.

Ερ: Στο προηγούμενο μυθιστόρημα «Το Τουρκάκι» , αλλά και τώρα στον μαέστρο οι βασικοί ήρωες του μυθιστορήματος είναι καλλιτέχνες. Τι σας ελκύει από την τέχνη;

Απ: Η τέχνη λόγω της υφής της που αγγίζει τον εσωτερικό μας κόσμο μας επιτρέπει να εισχωρήσουμε τον άνθρωπο. Η τέχνη διευκολύνει αυτού του είδους την ακτινογραφία.

Ερ: Διαβάζοντας το μυθιστόρημα ο αναγνώστης αντιλαμβάνεται ότι ο συγγραφέας γνωρίζει καλά το χώρο της κλασσικής μουσικής. Αλήθεια από πού πληροφορηθήκατε όλα αυτά που γράφετε;

Απ: Επί δεκαοχτώ έτη διετέλεσα υπεύθυνος μιας μεγάλης συμφωνικής ορχήστρας : της ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΤΗΣ ΡΩΜΑΝΙΚΗΣ ΕΛΒΕΤΙΑΣ Τα δεκατρία τελευταία χρόνια ήμουνα πρόεδρος της.

Ερ: Περιγράφετε την άνοδο και την πτώση του μαέστρου. Αυτό συμβαίνει πάντοτε στις μεγάλες προσωπικότητες ή ο μαέστρος Αλέξης Κανδύλης αποτελεί την εξαίρεση;

Απ: Αποτελεί εξαίρεση . Οι μαέστροι ως επί το πλείστον είναι » ψυχροί καλλιτέχνες» και τελείως κύριοι του εαυτού τους.

Ερ:    Ο μαέστρος Αλέξης Κανδύλης είναι εξαιρετικός μουσικός αλλά μοιάζει ως ένας άνθρωπος που δεν πατά στην γη. Μήπως η δόξα κάνει τους ανθρώπους να γίνονται αλαζόνες;

Απ: Είναι βέβαιο ότι η δόξα κάνει τους ανθρώπους υπερόπτες. Ο Κανδύλης είναι υπερόπτης ,αλλά η πτώση του δεν οφείλεται στην υπεροψία του. Οφείλεται στην αδυναμία του λόγω των πληγωμένων  παιδικών του χρόνων. Συχνά οι μαέστροι είναι συγχρόνως υπερόπτες και δυνατοί . Ο Κανδύλης είναι υπερόπτης αλλά αδύναμος.

Ερ: Σε προσωπικό επίπεδο ο μαέστρος έχει ερωμένες αλλά και μια νόμιμη σύζυγο. Στην ιδιωτική του ζωή μοιάζει με ένα ναυάγιο. Αυτό δεν θα του δημιουργήσει ρήγματα και απρόοπτες καταστάσεις;

Απ: Κανονικά, οι δυσκολίες  των παιδικών του χρόνων  θα έπρεπε να τον ωθήσουν προς μια προσωπική  ζωή πιο ισορροπημένοι . Δυστυχώς του λείπει ο κοινός νους…

Ερ:   Στο μυθιστόρημα χρησιμοποιείτε ελληνικές φράσεις αλλά και στίχους του ποιητή Ελύτη και λίγο Μίκη Θεοδωράκη. Ποιος είναι ο λόγος που συμβαίνουν όλα αυτά;

Απ:Η σύζυγος μου είναι Ελληνίδα. Τα παιδιά και τα εγγόνια μου μιλάνε όλα Ελληνικά . Μια από τις κόρες μου ζει και εργάζεται στην Αθήνα . Επιπλέον έχω ένα σπίτι στις Σπέτσες εδώ και τριάντα χρόνια.

Ερ: Τι είναι αυτό που σας γοητεύει από την πατρίδα μας;

Απ: Στα μάτια μου ο Ελληνικός πολιτισμός  από την αρχαιότητα ,και λόγω της κουλτούρας και της ιστορίας του , είναι ο πολιτισμός που πλησίασε   περισσότερο την αλήθεια , κατάλαβε όσο το δυνατόν περισσότερο τον άνθρωπο.

Ερ: Πέρα από το σημαντικό συγγραφικό έργο έχετε μεγάλη δράση και συμμετοχή σε εκδηλώσεις φιλανθρωπίας αλλά και χορηγίας υποτροφιών για να σπουδάσουν νέοι άνθρωποι. Ποια είναι η εμπειρία σας από αυτές τις ενέργειες;

Απ: Έχω δυο φιλανθρωπικούς σκοπούς  πολύ διαφορετικούς τον ένα από τον άλλον .Ο ένας διαμέσου του ιδρύματος  που ίδρυσα το 1988 και το οποίο βοηθάει τους φοιτητές του Πανεπιστημίου της Γενεύης, του πολυτεχνείου της Λοζάννης, την Ορχήστρα της Ρωμανικής Ελβετίας και το Ωδείο της Γενεύης. Ο άλλος, διαμέσου του Ιδρύματος » Τα Μουσικά Όργανα της Ειρήνης» ίδρυμα που ίδρυσα πριν από πέντε χρόνια και που βοηθάει τα παιδιά της Παλαιστίνης και του Ισραήλ να αποκτήσουν μια μουσική παιδεία.
Για να σας πω τι μου έδωσαν αυτές οι εμπειρίες θα έπρεπε να γράψω πολλές σελίδες . Με δυο λόγια : ευκαιρίες να γνωρίσω καταπληκτικούς ανθρώπους και να διεισδύσω και να καταλάβω τον Άνθρωπο με Α κεφαλαίο.

Ερ:   Διαμένετε στην Γενεύη αλλά ταξιδεύετε συχνά και σε άλλες χώρες. Τα ταξίδια αυτά όπως και οι προσωπικές σας εμπειρίες μπορούν να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για το έργο σας;

Απ: Μάλλον το αντίθετο . Τα ταξίδια μου συνήθως τα κάνω για τα βιβλία που γράφω.

Ερ: Θα μπορούσατε να προτείνετε στους αναγνώστες μας να διαβάσουν μερικά βιβλία για το καλοκαίρι;

Απ: Θα ζητούσατε σε έναν ιδιοκτήτη εστιατορίου να σας συστήσει ένα εστιατόριο που τον συναγωνίζεται;

Ερ:Τι θα θέλατε να απευθύνατε στους αναγνώστες μας που θα διαβάσουν την συνέντευξή σας;

Απ: Ελπίζω να διαβάσουν τον » Μαέστρο» με την ίδια συγκίνηση με την οποία το έγραψα.